למידת שפה היא ברירה שלא כולם בוחרים בה, ויכול להיות שנמנעים מראש מתהליך שבו ישנן עליות וגם מורדות לאורך הדרך. התהליך ללימוד שפות קשור בתקשורת עם הסביבה, בחיזוקים שמקבלים תוך כדי הלימוד ולעתים גם תלוי בפוקוס ההדרכה של הגורם המלמד. זו הסיבה שלעתים עלולים להיתקל בקשיים, בחוסר הבנה ובטעויות. בלמידה ככל למידה, זהו התהליך הטבעי ונדרשת צורה של קבלה לנושא מתחילת הדרך. גם את רומא לא בנו ביום אחד – ושפה נרכשת ביותר משיעור אחד – למעשה, ניתן ללמוד שפה עד אין סוף.
התמדה ללמידת שפה
תרגול עצמי רב אמנם עשוי להביא לחיזוקים, אולם רצוי לזכור שגם חיזוקים מהסביבה הם חלק בלתי נפרד מהלמידה. חשוב לצפות במורה או באדם דובר השפה ולהקשיב לו: להקשיב למקצב המתגלגל של השפה, לצלילים ולאינטונציות, למילים חוזרות בשפה. דרך כך ניתן להכנס לתרבות השפה ולחתך הדיבור, ואתם כבר בחצי הדרך. דבר נוסף- את התרגול, רצוי לעשות ככל הניתן תוך קריאה בקול רם. כך יש סיכוי שמי שיש לו זיכרון שמיעתי יזכור טוב יותר, יתרגל לצליל של השפה שהוא מפיק בעצמו וגם יתרגל את חתך הדיבור הרצוי.
אוצר מילים – איך לזכור את הכול?
שפה לומדים באופן "סלילי": ישנו לימוד חדש, וישנה שוב חזרה על החומר שנלמד בעבר כך שהוא מתחזק תוך כדי שינון, והזיכרון שולף את המילים יותר טוב. כך למשל, רצוי לנצל את הזמן הפנוי בין השיעורים ועד אליהם (בנסיעה, בהפסקות, תוך כדי דיבור עם עמיתים לקורס) בשימוש במילים הנלמדות ורצוי ככל הניתן בדיבור שוטף. יש המשננים מקבצי מילים על פי הנושא שלהם: תחום העבודה, האוכל, צבעים ועוד. את אלו חשוב לשלוף מדי פעם בהקשרים שונים כדי להטמיע אותה יותר טוב.
סגנון למידה – אז איזה תלמיד/ה את/ה?
כמו בחיי היום יום, שבהם לומדים דברים שוטפים חדשים ואפילו מיישמים אותם אל מול דברים שאנו נמנעים מלעשות, ישנם צדדים חזקים יותר וצדדים חלשים יותר בלמידת השפה אצל אדם מסוים. רצוי להבחין היכן הלמידה היא חזקה יותר: באופן ויזואלי או שמיעתי, תוך כדי שיחה עם אדם אחר או בעבודה קבוצתית- כך יש לסדר את סביבת הלימוד כמחזקת וכמוציאה מכם את כל מנעד היכולות שלכם בשפה.