אחת מדרכי ההבעה המילולית היא כתיבה, ובתוך כך ישנו תת- ז´אנר נוסף אך מפותח מאוד שנקרא "כתיבה יוצרת". סוג כתיבה זה הינו כמעיין בלתי נדלה של חומר כתיבה, אשר פורץ ממעיינות היצירה ומנפשו של אדם. זה הוא סגנון ייחודי, משום שהוא כולל הרבה מאוד סמליות בתוכו: באמצעי תיאור פיגורטיבי, באמצעים לשוניים, טכניקות דקדוקיות סידור החומר בתוך תבנית הטקסט ועוד, כך שרעיון פשוט יכול להפוך ליצירה אמנותית בין רגע – ממש כפי שרגשות נטווים במוחנו ובגופנו – באופן נשלט ומודע מחד אולם תוך קבלת תמיכה רבה מהחלק הפחות "מואר", מוכר וידוע של האדם.
מי עוסק בכתיבה יוצרת?
כל מי שעניינו הוא המילה הכתובה – בין אם נעשית בבדיה או לצורך כתיבה עיתונאית ואינפורמטיבית, יש בה כדי להעשיר את הכלים המקצועיים של "אומן הכתיבה". יש מי שמעוניין לפרסם את מה שכתב- סופרים, משוררים, עיתונאים, בלוגרים ועוד, ויש מי שכותב למגירה; אלו ואלו זקוקים להעמיק ולחדד את התפישה ואת היכולת ליצור יריעה שבנויה לפרטי פרטים. לימודי כתיבה יוצרת נותנת את הכלים להבין כיצד לשפר את אותם מרכיבים ביצירה.
קורסים לכתיבה יוצרת
בקורסים ובשיעורים לכתיבה יוצרת, עומדות מספר מטרות, מלבד העושר בכלים לכתיבה יוצרת: הראשונה היא להתנסות בטכניקות כתיבה יוצרת שונות ולקבל ביקורת בונה מאנשים מנוסים ובאופן מעורר דיון ומעש,כאשר כל פרט במדיום הזה יכול להיות מנותח שוב ושוב. יותר מכך- הכותב יכול לקבל את החיזוקים החיצוניים שלו מקבוצת הלמידה, ולהעשיר את הידע ואת זויות ההסתכלות והביקורת העצמית לגבי טקסטים.
מה כוללים לימודי כתיבה יוצרת?
בלימודי כתיבה יוצרת, ארגז הכלים שבנושאים שנוגעים למדיום המילולי מתרחב, ולומדים טכניקות כתיבה. מה הוא מונולוג, יומן, מכתב, כתיבת זכרונות, דו שיח, גוף שלישי, כתיבה אסוציאטיבית, התבוננות, מהם המניעים לכתיבה, איך להעביר מסר ומורכבותו, עריכה ספרותית ועוד. הלומדים בדרך כלל מנתחים את שיעורי הבית של המפגש הקודם והרבה פעמים זה נעשה עוד לפני השיעור הבא בדואר אלקטרוני, כך שישנה התקדמות מהירה בין שיעור לשיעור בדרך כלל.