דר´ נועה ליבוביץ, ראש התכנית באמנות במכללת קיי, הייתה ביום אמן במרכז לבריאות הנפש ב-1.4.14 וסיכמה את החוויות של סטודנטיות בתכנית להכשרה באמנות מהמכללה. הסיכום היה לא לפחד מהשונה ולעזור כמה שאפשר.
"בתחילת היום הגעתי עם הרבה חששות מפני שזו הייתה פעם ראשונה שלי במרכז לבריאות הנפש. התרגשתי מאוד לראות איך האנשים מתנהגים שם. כשהתחילה הפעילות והגיעה קבוצת המטופלים לסדנה שבה הייתי ראיתי שהם אנשים רגילים והרגשתי בנוח איתם, הייתי בקשר אתם ועזרתי להם."
"בשבילי יום האמן היה יום שגרם לי לשנות גישה, אחרי שראיתי את העובדים המסורים, ואת החוסים המקסימים הבנתי עד כמה אני רוצה להיות חלק ממקום כזה, לדעת שתרמתי את חלקי לעולם אפילו אם זה היה רק ליום אחד, אני מתכוונת שיהיו עוד ימים רבים כאלה" חלק מדברי הסיכום של הסטודנטיות בסיומו של "יום האמן".
|
| אסור לפחד וצריך לעזור כמה שיותר | |
|
ראשיתו של הסיפור בשיחת טלפון שהתקיימה בין גדעון שני, יו"ר אגודת הציירים והפסלים ב"ש והנגב לביני, לפני מספר חודשים בה התעניין לדעת אם נוכל לקחת חלק ב"יום אמן" שמתארגן במרכז לבריאות הנפש בתחילת חודש אפריל. השבתי בחיוב מתוך הבנה שיום זה יתרום רבות לתכנית ההכשרה באמנות באופן כללי, ולכל סטודנט וסטודנט ברמה האישית.
"יום אמן" הוא יוזמה בלעדית וייחודית במחוז הדרום בריכוזה של ורדה הר צבי. "יום האמן" כולל מגוון סדנאות בטכניקות שונות בהנחייתם של אמנים מהקהילה והסביבה המגיעים לבתי הספר. ב"יום האמן" נוצר מפגש ישיר ובלתי אמצעי של תלמידי בית-הספר עם האמנים. "יום האמן" נותן הזדמנות לחשיפה ולפעילות חברתית ייחודית למגוון אוכלוסיות ברמות השונות, מעמיק את הקשר של המשתתפים ליוצרים וליצירה ומקרב את קהילות האמנים למעורבות חברתית.
|
| יום אמן כולל מגוון סדנאות בטכניקות שונות | |
|
את הפורמט של "יום האמן", המתקיים בבתי הספר בכל מחוז הדרום, הפעילו השנה במרכז לבריאות הנפש. ביום זה, שהיה חגיגה של אמנות, התקיימו מספר סדנאות: מוביילים מן הטבע, פיסול בעיסת נייר, ציור ורישום, עבודת פסיפס קבוצתית, פיסול בקרמיקה, הכנת בובות וצביעתו של פסל סביבתי שמוקם במדשאה המרכזית. המטופלים יצרו בהנחיית האמנים מהקהילה והסביבה חברי האגודה, בליווי של הסטודנטיות לאומנות והמדריכים לריפוי בעיסוק. את העבודה המכינה שיצרה את ההצלחה הגדולה, נעשתה ע"י יפה דלומי מנכ"ל עמותת הידידים ודניאלה פרץ מנהלת המחלקה לריפוי בעיסוק.
|
| יום אמן נותן סיפוק הן למטופלים והן לסטודטים שבאים לעזור | |
|
בתהליכי היצירה המשותפים התרחשה חוויה אמנותית עמוקה, המעשירה את עולמו הרוחני, הרגשי והיצירתי של המטופלים, הסטודנטים, והאמנים כפי שניתן לקרוא מדבריהן של הסטודנטיות: "למדתי המון טכניקות מעניינות כמו: המוביילים מהעלים, איך מדבר כל כך פשוט אפשר לעשות יצירות מדהימות עם ילדים, בנוסף טכניקת עיסת נייר שעשו שם עבודות מדהימות של חיות שגם זה מרתק ילדים, הכנת סבונים, הכנת בובות וטכניקת הפסיפס מחתיכות של אריחי קרמיקה . אציין שקיבלתי המון רעיונות לתפאורה ועיצוב לבית הספר, הכוונה לבנות יחידת הוראה, ובשילוב של המורה עם התלמידים לעצב את בית הספר. בנוסף הפיסול הסביבתי, פעילות שבה השתתפתי הייתה מאוד חווייתית ומאוד נהניתי לעבוד עם האמן מוטי וחברותי שירה ואומיימה".
|
| סטודנטיות אמרו כי הן למדו הרבה מיום האמן הן כסטודנטיות והן כמורות לעתיד | |
|
דבריה של סטודנטית אחרת: "מיום אמן זה למדתי רבות, הן כסטונדטית להוראה והן כמורה לעתיד. מאחר ולא חוויתי חוויה זו קודם לכן, אני שמחה ומודה שנתנה לי הזכות להתנדב ביום זה. כמורה לעתיד אדאג להוציא ולשלב את תלמידיי בימים אלו ולתרום חלק פעיל יותר בחברה".
מדבריהן של הסטודנטיות במשוב הסיכום הבנתי עד כמה העשיר יום זה את עולמן הן ברמה האישית במפגש עם אוכלוסיית המטופלים ושבירת סטיגמות קיימות ורווחות בחברה והן כיוצרות ומורות לאמנות בעתיד בחשיפה ישירה למגוון טכניקות פשוטות ומורכבות, לארגון יום כזה שבו לכל אמן ישנה עמדה בה הוא יוצר ומנחה כשכל החומרים מוכנים סביבו. כשהתוצרים בסופו של דבר משתלבים ברחבי המקום. דבר התורם לחזות המקום והאווירה בו והן לתחושת הסיפוק והמסוגלות של המשתתפים. בארגון הבאת המטופלים שמגיעים לפעילות כשחלקם מופנים ליצירה אישית וחלקם ליצירה קבוצתית, באווירת ההפנינג שכללה מוסיקת רקע, חלוקת שתייה קרה וארטיקים והחשוב ביותר ההנאה מן היצירה עצמה לצד אמנים מומחים בתחומם.
ולסיכום כפי שכתבה סטודנטית נוספת: "יום האמן היה עבורי יום חווייתי ומהנה. יצאתי בתחושת סיפוק ורצון עז לקחת חלק באירועים נוספים. הירתמות מסוג זה היא בהחלט עשייה משמעותית מבחינתי".
|
| יום אמן מספק הנאה וסיפוק אדיר שמחדיר רצון לחזור ולעזור | |
|
לחץ כאן לקרוא אודות מכללת קיי
לכתבות נוספות בתחום:
תואר ראשון באומנות
תעודת הוראה