לקות למידה הינו קושי על רקע נוירולוגי המשפיע על יכולת הלמידה והתפקוד. התופעה מוערכת בכ10% מכלל אוכלוסיה, כאשר לכל אחד מילדים ובוגרים אלו יכול להשתלב במסגרת החינוך הרגיל, תוך סיוע מתאים והתאמת סביבת הלימודים. כ2% מאלו זקוקים למסגרת חינוך מיוחד, כאשר לא תמיד נמצא קשר בין ליקויי למידה הנובעים מפיגור שכלי, מבעיות רגשיות מכבידות או מפיגור סביבתי. ניתן לגלות את הקושי הזה כבר בגיל הרך על פי סימנים מסוימים, אולם בפועל אלו מתגלים בשלבי לימוד ובגילאים שונים, כאשר ככל שהמקרה מטופל בגיל צעיר יותר, כך ישנו סיכוי רב יותר לעלייה בדרישות הלימודיות ולהצלחה במטלות.
אילו ליקויי למידה קיימים?
מבין לקויות הלמידה השונות ניתן למנות ליקויים בולטים כמו את הפרעות הקשב והריכוז – תופעה נרחבת באוכלוסיה שעלולה לגרום לאי יכולת להתרכז לאורך זמן, להיפראקטיביות לאימפולסיביות, לדיסלקציה – המאופיינת בקושי בקריאה ובכתיבה, באיות וברכישת שפה מדוברת, בדיסגרפיה – קושי בעיצוב האותיות, בכתיבת מילים לא מוכרות, השמטת או החלפת אותיות וכן לקשיים להבעה בכתב, לדיסקלקוליה – ליקוי ביכולת לרכישת כישורים מתמטיים.
מהן הסיבות לליקויי למידה?
כאמור, הבסיס המשוער ללקויות למידה הוא נוירולוגי, כאשר שורש התופעה נעוץ במצוקה טרום-לידתית, למצוקה שלאחר הלידה בגיל הרך או בילדות, וכן כגורם תורשתי. ברוב המקרים למעשה הסיבה אינה ידועה אולם ניתן לשלול השפעות סביבתיות כמו למשל רקע סוציו אקונומי קשה, תנאי הוראה בלתי הולמים או בעיות רגשיות. מאידך, תנאי הסביבה עלולים להוות מקדם להגברת הלקות.
מהן אפשרויות הטיפול וההטבות?
בפני אלו הלוקים בלמידה ישנן אפשרויות רבות לטיפול בתופעה, וככל שיוקדם – כן ייטב. כבר בגיל הרך פרושות מסגרות רבות לסיוע (וגם למבוגרים בגילאים השונים). ניתן לשלב בבית ספר לליקויי לידה, ישנם טיפולים משלימים כמו ריפוי בעיסוק, הידרותרפיה, רכיבה טיפולית ועוד, ישנה אפשרות להוראה מתקנת לשילוב בכיתות הרגילות, ניתן לטפל באמצעות קלינאי תקשורת, וכן ניתן לטפל באמצעות מכשירים שונים כמו מאסטר מיינד או ביופידבק, ניתן לטפל בדרך הומיאופתית כל שהיא, טיפול בביבליותרפיה (טיפול באמצעות ספרות) ועוד פתרונות יצירתיים ומתקדמים.