מדינת הרווחה שלנו מאפשרת העסקתם של עובדים סוציאליים,וככל שתנאי העובדים הסוציאליים הולכים ומשתפרים עקב מאבק ממושך ונחוש, כן יצמח מספר העובדים הסוציאליים שיוכלו להעניק מענה לשכבות במצבי משבר או מצוקה. ניתן למצוא יותר ויותר עובדים סוציאליים בארגון, אולם לא לכולם ישנה המודעות לגבי מהות תפקידו של העובד הסוציאלי והיכולת לשימוש בשירותיו. העובדים בארגון צפויים להתנסויות ולשינויים רבים במעגלי החיים, כמו למשל נישואין, לידה, הובלת ילד לכתה א´, לצבא או ללימודים אקדמאיים ועוד. אלו יכולים להיות שינויים מזעזעים שפוגעים באיזון ככל שהם חובקים שינוי פתאומי במשימות ובדרישות שהוא מביא עמו.
המשאב האנושי בארגון – הגורם הראשון להצלחתו
ככל שישנה מודעות גוברת בארץ ובעולם כולו, כי הצלחתו של ארגון תלויה במרכיבו האנושי, התפישה הרווחת היא להשקיע יותר בהון האנושי לצורך רווחיותה. ממחקרים ומניסיון בשטח עולה, כי עובד שנקלע למשבר כזה או אחר – אפילו מתוך חייו ועניינו האישי – ישנה השלכה גם על תפוקתו בעבודה בשל כך. ישנם משאבים נפשיים שונים כמו עייפות, דיכאון, מתח או חרדה וכן משאבים שקשורים בארגון בו הוא עובד – זמן ולחץ, כסף, יחסים בין אישיים ועוד שהופכים אותו לפחות פנוי ומרוכז בהצלחתו.
כיצד העובד הסוציאלי בארגון מאפשר את הפתרון?
העובד הסוציאלי מופקד לרשות העובדים בארגון, ויכול לסייע בליווי ובטיפול בבעיות האישיות של העובד כמו גם בבעיות תפקודיות, משפחתיות ובריאותיות. השירות מתבסס על מתן תמיכה, הקשבה וייעוץ, אפשרות להבהיר לעובד את זכויותיו מול גורמים בארגון או בקהילה וכן יכולת לעודד את העובד ליצירת קשר עם אותם הגורמים. חשוב מאוד לפנות ערוץ ישיר בין העובד הסוציאלי לעובד במשבר, ולפעמים זמינותו תלויה גם בכמות העובדים הסוציאליים בארגון שממוקדים בהתערבות בשעות משבר ומתמחים בייעוץ מערכתי מסוג זה.
על אלו נושאים העובד הסוציאלי מעניק מענה?
הנושאים המשמעותיים לכל ארגון מוגדרים מראש, על מנת שיהיה סדר עדיפויות לצורת עבודתו של העובד הסוציאלי. בין הנושאים המטופלים ניתן למצוא שכול והתמודדות עם מוות במשפחה, הדרכת עובדים על התמודדות עם קונפליקטים ומשברים בעבודה, התמודדות עם מתבגרים וסמכות הורית, סיוע עם בעיות בריאות משפחתיות – מחלות, נכות ועוד, משברים משפחתיים (גירושין, ילדים עם צרכים מיוחדים ועוד).