מערכת החינוך מעריכה ומודדת את הישגי התלמידים במערכת החינוך, אולם לא רק אותם; בית הספר מגדיר את נתוני המדידה הנדרשים לבעלי העניין השונים – כגון אקלים בית ספרי, הערכת הישגי תלמידים בחתכים שונים ועוד ומודד אותם באופן שיהא מהימן ותקף. רכז הערכה בבית הספר מרכז את הנתונים הללו ומהווה גורם מקשר בין המערכת הבית ספרית לגורמים חיצוניים – בתי ספר על- יסודיים, מרכז למדידות ולהערכה, משרד החינוך ועוד. לאחר קבלת הנתונים הנבדקים, ניתן לעשות שינויים במטרה לשפר את פני הדברים בקרב המערכת כמקשה אחת ובקרב התלמידים באופן פרטני.
מהן מטרות הכשרת רכז הערכה בבית הספר?
הכשרתו של רכז הערכה בבית הספר מותנית בניסיון מעשי בתפקידים שונים בבתי הספר: רכזים פדגוגיים, מנהלי בית ספר, מורים מנוסים ועוד. אלו יוכלו לקבל לחדד את אמצעי הצינון החדשים, לפתח ולרכוש ידע להערכה פרטנית ומערכתית, להפיק דו"חות ממאגרי מידע בית ספריים וחיצוניים, כמו גם שימוש מושכל בנתונים כאמצעי לעירור תהליכי שינוי למצב הקיים.
מהם נושאי הלימוד של הכשרת רכז הערכה בבית הספר ?
נושאי הלימוד עשויים להשתנות ממוסד לימודים אחד למשנהו, אולם יכולים להכיל בין השאר את הנושאים הבסיסיים: מבוא במדידה חינוכית, חלופות בהערכת הישגים (מבחנים, תיקי פורטפוליו, יומן למידה, מטלות, מחווני הערכה ועוד), שיטות מחקר כמותיות בחינוך, תפקידי רכז ההערכה בבתי הספר, הערכת תהליכים, פרויקטים ותוכניות בבתי הספר, איסוף וניתוח נתונים, דרכים להצגת המידע לבעלי עניין ועוד. בחלק מהקורסים הלומדים ידרשו להתנסות מעשית בה תבחן התפישה המקצועית אותה גיבש כל לומד במהלך הקורס.
אילו יכולות נדרשות מהמועמדים להכשרה זו?
בין הכישורים הנדרשים, ככל שהיכולת המקצועית מפותחת יותר מלכתחילה ויש לו כלים מוכנים מראש, יקל עליו לסיים את הקורס בהצלחה. היכולת המקצועית יכולה לכלול ידע בתוכנות משרדיות, כתיבת דו"חות והצגתם, יכולת עיבוד מידע באופן בהיר ועוד. כישורי הנחיה והדרכה ותקשורת בין אישית גבוהה יכולים לסייע בנוסף לכושר מנהיגות וניהול והובלת צוות.