המבחן הפסיכומטרי הוא אולי הכלי האובייקטיבי ביותר הבוחן את הידע של הלומד, אולם ככזה, יש לו חסרונות משלו. הוא בוחן את יכולותיו של אדם בזמן אמת, ללא יכולת להעתיק, תחת תנאי לחץ נוקשים (זמן קצר ומוגבל לכל שאלה לאורך ארבע שעות). מי שהתנאים בזמן אמת עמדו לרעתו, יכול לגשת למבחן פסיכומטרי נוסף לשיפור הציון אולם על פי כללים מוכתבים מראש. כך או כך, יש לבחון את התנאים שהפריעו אז לנבחן, ולנסות לשנות אותם – בין אם להצטרף לקבוצת לימוד, ללמוד דרך מסגרת אחרת (לא בית ספרית) או לבדוק האם זה היה שבוע שהיה ממילא עמוס או שהלחץ הנפשי הכריע.
מדוע תלמידים ניגשים להיבחן בפעם השנייה?
רבים מהתלמידים בוחרים לשוב ולהיבחן במבחן הפסיכומטרי מסיבות שונות: יתכן שעשו את הקורס המוזל במסגרת בית ספרית, ניגשו למבחן "בשביל להתנסות" עוד בזמן הבגרויות, ועכשיו כשאין לחץ אחר מסביב זה הזמן לציון טוב יותר, לעתים קרובות מטרת שיפור הציון היא להשיג פטור לקורס האנגלית הנדרש במוסדות הלימוד לאחר מכן – שלא הושג, יכול להיות שבפעם הראשונה הייתה הרגשה לנבחן כי יוכל לגשת לאחר לימוד עצמי ולא הצליח, יכול להיות שהייתה קיימת בעיית קשב וריכוז שטופלה עד לפעם השניה, ויכול להיות שפשוט הלחץ לא עמד לטובתם במבחן הראשון.
מה הם הסיכויים העומדים לנבחן המעוניין לשפר ציון?
הסיכויים לשפר את הציון אינם בטוחים תמיד; זאת מפני שהציון תלוי לא רק בגורמים הקשורים בנבחן, אלא גם בהצלחתם של הנבחנים האחרים למחזור המבחן הזה. מצד שני, מי שהרגיש כי המבחן הראשון באמת נערך באופן שלא משקף את יכולתו, יכול לשפר בממוצע עד 100-150 נקודות. אותם אלו ששיפרו באופן משמעותי את הציון במבחן הפסיכומטרי יזומן למרכז הארצי לבחינות ולהערכה על מנת לעשות מבחן חוזר (מדומה) לבדוק אפשרות שהמבחן הראשון נעשה באופן הגון.
מבחן חוזר
השקעה במבחן חוזר היא כדאית, במיוחד משום שהיא פותחת דלתות למקצוע לחיים. במידה ונבחן החליט לגשת למבחן החוזר, רצוי לפנות קודם כל למוסד הלימודים בו למד לקורס פסיכומטרי – מוסדות לימוד רבים מציעים קורסים חוזרים בהנחות גדולות ויתכן שגם בחינם. במידה ואתם בוחרים להמשיך ללמוד שם, חפשו את המורה שלכם שכבר מכיר אתכם, והתמקדו עמו על מה שהיה לכם קשה במבחן.