על כל ארגון לעמוד בדרישות של רשויות חוק ומיסוי שונות, על כן ישנו צורך בסיסי באנשי מקצוע מתחום החשבות והנהלת החשבונות, בעלי רקע מקצועי ומיומנות להתמודדות מול התקנות השונות שהוכתבו על פי חוק. בין התחומים שבהם עוסק מנהל החשבונות ישנו תחום חשבות שכר, זה הוא תחום שחובק את כל הנוגע לזכויות העובדים ולשכרם. חשב השכר מעבד את תלושי המשכורת המופקים לעובד ובין תפקידיו לדווח על העברת השכר לכל הרשויות והמוסדות הנחוצים (בנקים, מסלקה, ביטוח לאומי ועוד).
מה עיקרי התפקיד של חשבת שכר?
חשבת השכר היא למעשה זו הבונה את תלוש המשכורת על פי הקריטריונים שהנהלת הארגון הכתיבה. חשבת השכר היא גם זו העובדת בצמוד לתחום משאבי אנוש, ובכוחה לתרגם ולכמת את החלטות מחלקת כוח אדם לידי נתונים כספיים המתגמלים את העובד. חשבת שכר עורכת גם את הבדיקות הסטטיסטיות של הארגון ומגישה אותן להנהלת החברה אל מול דרישות החוק המשתנות מעת לעת.
מה נדרש לתפקיד חשבות השכר?
החל משנת 2007 יש לעבור בחינות מיוחדות המפוקחות על ידי הועד המרכזי של לשכת רואי החשבון בישראל – המסמיכות לתעודת חשבת שכר מוסמכת. הועד המרכזי של הלשכה דואג כי יוצאי הקורס ירכשו רמה גבוהה ביותר של ידע ומיומנויות – ברמת דרישות השוק ובנושאי הקורס השונים. הקורס יכלול בין השאר נושאים כמו מדרגות מס ודיני מס הכנסה, ביטוח לאומי – דינים ועבודה שוטפת מולו, דיני עבודה, חוק שכר מינימום, הסכמי שכר, הכנסות פטורות, לימודי תוכנות מחשב הקשורות לתחום חישוב השכר ועוד. הקורס דורש בדרך כלל ידע מקדים בהנהלת חשבונות או בניהול.
מדוע דרוש חשב שכר מיוחד המוקצה לארגון?
תחום חשבות השכר הוא מקצוע שאותו יכולים לרכוש כל מי שיש לו ידע בסיסי בחשבונאות, טיפל בעבר במשכורות או שיש לו ידע בניהול, אולם בפועל, רצוי שיעסוק בכך כל מי שיכול להיות מעודכן באופן שוטף בשינויים בחוק ולשלבם מול הקריטריונים הדינאמיים של ההנהלה. זו הסיבה שרצוי שאדם מקצועי שזמנו מוקצב בעיקר לתחום חשבות שכר יעסוק בכך.