מחקרים סוציולוגיים רבים עוסקים בסוגיה מדוע אנו לומדים. האם זה משום שהורגלנו לכך כבר מגיל צעיר, ואנו פשוט מאוד מתוכנתים להמשיך ברוטינה אותה פיתחנו כבר מגיל צעיר של לקום מוקדם בבוקר, לצחצח שיניים, לאכול ארוחת בוקר ולצאת עם ילקוט על הגב לבית הספר? או אולי אנו בעצם מבינים מה היא החשיבות של הלימודים האקדמיים, ואיזו השפעה גדולה יש להם על עתידנו החברתי והכלכלי?
האבולוציה של הלימודים
בתקופות קדומות יותר כאשר החברה האנושית הייתה עוד מחולקת למעמדות בצורה ברורה ובולטת, עצם אפשרות הבחירה האם להירשם ללימודים או להתחיל ללמוד לא הייתה קיימת כלל וכלל עבור חלקים מאוד גדולים של האוכלוסייה. בני המעמד הנמוך כלל לא חלמו על לימודים אקדמיים מהסיבה הפשוטה, שהלימודים האקדמיים הם עניין יקר, ולמי שאין כסף אין אפשרות ללמוד. כיום המצב שונה בתכלית, ובנוסף ללימוד החובה שמנהיגה כל מדינה, ישנם גם מערכות של תמיכה, סבסוד, מלגות ועוד המאפשרות כמעט לכל מי שחפץ בכך להתחיל ללמוד.
הבטחת העתיד הכלכלי
ישנה אמרה חשובה לפיה אין עבודה שמביישת את בעליה. האמרה הזאת היא נכונה בכל מצב אך השאיפה של האדם המשכיל והמודרני היא להתקדם למעלה בסולם המעמדות, ולהבטיח לעצמו רווחה כלכלית על מנת שיוכל לפרנס את עצמו בכבוד, בנוסף ליכולת לספק כלכלה ופרנסה למשפחתו ולילדיו. לשם כך אנו זקוק האדם לידע והכשרה של מקצועות נדרשים בחברה האנושית, אותם ניתן ללמוד ולרכוש באמצעות לימודים והשכלה אקדמית. הלימודים יכולים לעזור לנו לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו ולעזור לנו לפתח קריירה מתגמלת ומשגשגת.
מחסומים רגשיים
אחד מהמכשולים הגדולים ביותר אשר עומדים בפני אנשים המתלבטים האם כדאי להירשם ללימודים הוא הפחד הגדול מכישלון. אנשים רבים מלאי ספק ביכולתם העצמית מסיבות כאלו או אחרות, חוששים כל כך מכישלון עד שאינם אפילו מוכנים לנסות את כוחם בעולם האקדמי. החשש מכישלון עלול לנבוע ממקורות שונים אך חשוב מאוד לא להיכנע לו ולוותר. בסופו של יום אנשים רבים מגלים שהחששות היו מופרכות ושהם מסוגלים להתמודד עם האתגרים שמציב העולם האקדמי בפניהם בהצלחה יתרה.