מייצג בביטוח לאומי הינו אדם שעבר הכשרה בתחום והוסמך לייצג לקוח בפני הביטוח הלאומי ולטפל בשם הלקוח בעניינים שיש לו מול הביטוח הלאומי. מייצגים בביטוח לאומי על פי רוב יהיו אנשים מתחום החשבונות כגון רואי חשבון, יועצי מס, מנהלי חשבונות, גזברים ועוד. על פי חוק הביטוח הלאומי חייב כל אחד מהלה לעבור הכשרה והסמכה בתחום טרם מתחילים לעסוק ולפעול בו.
באילו נושאים מטפל מייצג בביטוח לאומי?
בין תפקידיו של מייצג בביטוח לאומי וסמכויותיו ניתן למנות הגשה לבקשת פתיחת תיק לא שכיר, אישורים ומשא ומתן לגבי הכנסות, הסכמי תשלומים, הגשת בקשות להקלה והפחתה של קנסות ותשלומי הצמדה וריבית, הגשה לבקשת של שינוי מקדמה, הגשה של הצהרה על שינוי מעמד, קבלת הודעות, בירור חשבון ויתרות ועוד. כמובן שכל סמכויותיו אלו יוקנו לו ברגע שיקבל את ההסמכה הרשמית לכך באמצעות קורס וכן באישור של הלקוח שלו שיבוא לידי ביטוי בטפסים רשמיים.
באילו נושאים נאסר על מייצג בביטוח לאומי לעסוק?
למרות שנראה כי ייפוי הכוח שנותן מבוטח למייצג הביטוח הלאומי נותן למייצג חופש פעולה בלתי מוגבל, זה לא נכון לחלוטין. קיימות פעולות שמייצג הביטוח הלאומי לא רשאי לעשות כדלקמן; קבלה של החזר יתרה, חתימה על הצהרות מסוימות בשם המבוטח – כגון הפסקת היותו תושב הארץ או הקטנת מקדמות. קיימות הצהרות מסוימות שהם חריגות וחייבות להיות חתומות על ידי המבוטח עצמו. כמו כן חתימה על תביעת גמלה, על הפסקה כעסק עצמאי גם הן אסורות.
סמכויות של עובדי ועוזרי המייצג לביטוח לאומי
לעיתים ייעזר מייצג בביטוח לאומי באנשים נוספים. בכדי שעובדו של מייצג הביטוח הלאומי יורשו לעשות פעולות כאלו ואחרות יש לפנות בשם המייצג בסניפי הביטוח הלאומי באמצעות טופס רשמי שיכלול פרטים שיוכיחו ויוודאו כי אכן מדובר באיש אמת – כגון שם פרטי ומשפחה, תעודת זהות, טלפונים, כתובת משרד, הזהות של העובד הנשלח, השם של המבוטח ופרטיו האישיים כולל תעודת הזהות ועוד.