מקצועם של סייעים לגיל הרך הוא מקצוע העונה לדרישות ולתקנים בפני עצמו, ודורש לימודים מכוונים המכשירים לתעודת גמר – בין אם ישנו ניסיון לעבודה עם ילדים ובין אם לאו.
סייעת לגננת בגן ילדים היא חלק מהצוות המקצועי – חינוכי שנמצא בסביבת הילד, לעתים לאורך מרבית שעות היממה. מערכת היחסים הנרקמת בין הגננת לסייעת ובין הסייעת לילדים היא השומרת על האקלים המאוזן בגן, זוהי מערכת יחסים מורכבת משום ההבדלים שבהכשרות המקצועיות, ישנן הגדרות תפקידים שונות ומשלימות, לעתים הן עובדות עבור מעבידים שונים – ולכל המשוואה הזו נכנסים גם הכישורים והמאפיינים האישיים. הסייעת לגננת פועלת עימה בשיתוף פעולה, ועליה לשמור ביחד עם הגננת על יחסים מיטביים המאפשרים שיתוף פעולה פורה בגן, מעבר לארגון הסביבה החינוכית שבה גדל הילד ודאגה לצרכים שלו, כמו גם קשר עם הורי הילדים ושמירה על מעורבותם.
|
|
העבודה בין השתיים מתנהלת לפי האופן שבו תקבע הגננת את שטף היום |
|
|
מה ההבדל בין סייעות לגיל הרך ובין מטפלות לגיל הרך?
בדרך כלל, המטפלת לומדת איך לגדל ולארגן את סביבתו של תינוק בין הגילאים 0-3 וגם לאחר מכן כשמדובר בסוגי מטפלות שונים. המטפלת יכולה לעסוק במסגרת מפוקחת – בגני הילדים, או במסגרות פרטיות. הסייעת לעומת זאת מטפלת בבני 3-6 בדרך כלל – ורק במקביל לגננת, כיד ימינה בשמירה על בטיחות בגן ובטחון הילדים כמו למשל ביציאות מחוץ לגן, ניקיון וארגון הסביבה. המטפלת עושה זאת באופן שוטף בעוד שלרוב עבודת הסייעת מרווחת יותר בזמנים.
מה לומדים בקורס סייעות לטיפול בגיל הרך?
תכני הלימוד העיקריים הם הפסיכולוגיה ההתפתחותית – מגיל ינקות ועד לגיל בגרות – צרכי הילד השונים, עקרונות עבודה בגן ועבודה לפי נהלים, ארגון סביבת הלימוד – שמירה על הגיינה ועל בטיחות וגם סיוע בהכנות דידקטיות לקישוט הגן, תקשורת עם הילדים, שמירה מעורבות עם ההורים, התמודדות עם קשיים בחיי היום יום, אבחון בעיות התנהגות או קשיי למידה אצל הילדים ועירור תשומת הלב אצל הגורמים הרלבנטיים, לימודי תנועה, מוסיקה וסיפורת ילדים, הגשת עזרה ראשונה.
חלוקת העבודה בין הסייעת לגננת
העבודה בין השתיים מתנהלת לפי האופן שבו תקבע הגננת את שטף היום ואת מישורי הסיוע הנדרשים. הסייעת לגננת תיקח חלק בתכנון המטרות והדגשים לשנת הלימודים כפי שאגף החינוך לגיל הרך והפיקוח דורשים מדי שנה. הסייעת תגשים את תפישתה של הגננת ותקבע יחד איתה מראש את אופן ההתייחסות לתופעות העולות מן העבודה בשטח; ליבון הבעיות, פיתוח יוזמות, קבלת ההחלטות ועוד.