טיפול באמנות עושה שימוש במתווך – שהוא למעשה פרי היצירה ואופן היצירה עצמו של המטופל. היכולת לבחור תכשירי אמנות שונים וליצור ללא גבול היא השפה עצמה ממנה מתחילים את תהליך ההתערבות של המטפל.
בטיפול באמנות המטפל מייצר מצב שבו המטופל בוחר מתוך מבחר ידוע ומחושב בכלי יצירה, בצבעים ובמרקמים שונים, אשר נבחרו עקב תחושות מסוימות, רגשות או תכנים שבעולמו של המטופל, אשר לא יוצפו החוצה ממחשבותיו באופן אחר. המפגש הטיפולי יוצר מרחב חיוני לביטוי וליצירת דו שיח בלתי מילולי, שמביאים לשינוי ולתובנות. על המטפל להיות בעל הסמכה מיוחדת לנושא טיפול באמנות, להכיר גישות שונות לטיפולים באמנות, לדעת איך לטפל ביחיד או בקבוצה, לדעת לאבחן על פי ידע פסיכולוגי מצבים שונים בנפשו של המטופל וללוות אותו על פי תוכנית ותהליך שיעברו ביחד.
|
| תחום הטיפול באומנות התפתח בצורה משמעותית לצד הרפואה הקונבנציונאלית | |
|
האם ניתן לקבל הסמכה באמצעות קורס?
טיפול באמנות מצריך לרוב לימודים מעמיקים בנפש האדם וברובד הטיפולי, לרבות התנסות מעשית. משום כך, נדרש ידע קודם מלימודי תואר ראשון במדעי ההתנהגות, בייעוץ חינוכי, בעבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, חינוך מיוחד, ריפוי בעיסוק או כל תואר אחר שמשיק לתחום זה. לעתים הלומדים ידרשו להשלמות על פי הידע האקדמי שצברו.
מהי ההכשרה בקורס?
באמצעות קורס זה, לומדים איך לטפל באוכלוסיות שונות הסובלות מקושי מסוים ואיך להציף את המחשבות או הבעיות החוצה, ותוך כך שהנושא נמצא "על השולחן" ניתן לגשת אליו, לאבחן את הקושי של אותו מטופל וליזום תוכנית התערבות שתשלב גם היא צבעים, חומרי יצירה ותכני אמנות שונים ומגוונים. באמצעות הקורס רוכשים ידע עיוני ומתנסים באופן חוויתי בכיתה ביצירת אמנות, ובטיפולים לדוגמה. במהלך הלימודים צפוי גם פרקטיקום (התנסות מעשית) במטופלים אמיתיים ובליווי צוות ההוראה.
מה לומדים בקורס?
נושאי הלימוד בקורס כוללים מבוא לטיפול באמנות ועקרונות, חומרים לשימוש בטיפול, הדינאמיקה של הצבעים ולוח הצבעים, התפתחות של ציורי ילדים, פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכופתולוגיה, טיפול באמנות לילדים והקשר להורים, טיפול בילדים ממשפחות בסיכון, טיפול יחידני מול טיפול קבוצתי, גישות שונות – וויניקוט וקוהוט, יונגיאנית וטכניקות שונות להתערבות, איך עורכים הערכה גראפית של הטיפול. היות וגם להורים יש חלק בטיפול כסביבתו הטבעית של הילד, לומדים איך להדריך אותם ואיך להפוך גם אותם לחלק מן הטיפול, ומועשרים בתכני יצירה והבעה שונים. במרבית מהקורסים, המטפלים נדרשים גם להגשת עבודת גמר.