במסגרת תחום הידע של התנהגות ארגונית צוברים ידע ונתונים אודות התנהגויות אל אנשים בתוך מסגרות ארגוניות שונות, באמצעות חקירה שיטתית של תהליכים קבוצתיים, ארגוניים ואישיים. המטרה היא לשפר את התנהלותם של הארגונים על פי רמת הפרט, הקבוצה והארגון
הגורם האנושי מכתיב את יכולת ההצלחה של הארגון, כל עוד יש לו יכולת לחקור וליישם מסקנות מתוך אסטרטגיות שונות בארגון. על מנת לדעת לנתח את הנתונים בתחום ההתנהגות הארגונית, נדרש תואר בפסיכולוגיה ארגונית, אולם כדי לייעץ בתחום יש צורך בתואר שני. על בסיס כלי המדידה והפרויקט המתבקש במסגרת לימודים אלו נרכשים כלים מעשיים כדי לעשות את הסינתזה הנכונה בין שלל מרכיבי הארגון וליצור מבנה ארגוני מתאים יותר.
|
| ניהול ארגוני נכון יכול להוביל חברה להשגים גבוהים יותר | |
|
מהי התנהגות ארגונית?
ההתנהגות הארגונית היא תחום אינטרדיסציפלינרי, ובו תכנים ושיטות בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה, אלו רלבנטיים לתפקוד האנשים באופן אישי, בקבוצה או כארגון. חוקרים את ההתנהגות האנושית על רבדיה הרגשיים והפסיכולוגיים בארגון בו הם פועלים – כדי להבין תהליכי הווצרות, שינוי, שרידות ודעיכה של ארגונים בתוך עצמם ובעמידותם מול הסביבה.
מהי התוכנית לפיתוח ארגונים?
במהלך תואר שני להתנהגות ארגונית, הלומדים רוכשים תוכן עיוני עשיר בנושא פסיכולוגיה של הפרט ושל הארגון, ייעוץ מנהלי, פיתוח ארגוני ופיתוח צוות, נושאי מנהיגות ואימון אישי ועוד. במהלך תואר שני זה, הלומדים יתנסו בפרויקט יישומי בליווי צוות ההוראה ויוכשרו באופן מעשי באבחון ארגוני ובפיתוח ארגוני. לצורך כך דרוש ידע בעולם הכלכלה, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה, מודלים ארגוניים שונים ועוד, היכרות עם מגוון שיטות מחקר ויכולת חשיבה אקדמית. ישנם מקומות לימוד שמציעים מסלול ישיר לדוקטורט למי שסיים את התואר הראשון בהצטיינות.
מהם התכנים שנלמדים לתואר שני זה?
הלומדים ירכשו כלי מחקר במסגרת תואר שני זה, מיומנויות ומתודות לראיון, פיתוח ההדרכה בארגונים, מיון כוח אדם ותחומי משאבי אנוש, ניהול כלכלי של הארגון, הנעה ופריון בעבודה, שיטות ניתוח במחקר חברתי, פסיכולוגיה תעסוקתית וארגונית ומתודות בייעוץ. יתכנו גם קורסים בשיווק, המלמדים אודות התנהגות צרכנים, עמדות רשתות חברתיות, קבלת החלטות, מימון וחשבונאות, יזמות ארגונית ואסטרטגית ועוד.
ומה לגבי דוקטורט?
מי שדרך כוכבו והוא מעוניין להמשיך לדוקטורט בהתנהגות ארגונית, יעמוד בדרישות מסד הלימודים, לרבות הגשת המלצות של מרצים מן התואר השני. תכני הלימוד ממוקדים יותר, ומצריכים ידע רב במחקר, אותו ידע שמשוכלל עם הניסיון בכלי המחקר שנלמדו במהלך התואר השני.