מבנה הלימודים | | תחום טיפולי זה משתמש במדיה של האומנות, הדימויים, התהליך היצירתי ותגובות המטופל היוצר ביחס לתוצר, ככלי להתמודדות עם קונפליקטים רגשיים, פיתוח מיומנויות בין אישיות, התמודדות עם חרדה, טראומה, אבדן ושכול, קשיים התפתחותיים, הגברת הקשר עם המציאות ושיפור תחושת המסוגלות וההערכה העצמית.
הטיפול בעזרת אומנות חזותית מציע דרך לטיפול רגשי, לא מילולי במהותו, הכורך בתוכו עיבוד של תכנים מודעים ולא מודעים, הבאים לידי ביטוי בתהליכי יצירה.
לצד ההכרה בכוחה המרפא של האומנות, מתבסס התחום על ידע מעמיק בפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכותרפיה, פסיכופתולוגיה, ושיקום.
תכנית ההכשרה למטפלים בעזרת אומנות בתל חי, מתמקדת במאפייניה הייחודיים של המדיה האומנותית ככלי טיפולי לפי גישות תיאורטיות שונות, תוך מתן דגש לכוחה התרפויתי של האומנות, ומעניקיה לבוגריה מושגים בסיסיים בפסיכותרפיה וביישום הכלי באוכלוסיות שונות.
ייחודה של תכנית הכשרה זו הוא בשיתוף הפעולה המתקיים בין המכון לאומנויות במכללת תל חי, לבין לימודי הדרמה תרפיה במכללה, בקיום התכנית. שיתוף פעולה זה מאפשר למעוניינים להשלים ל-600 שעות לימוד האומנות הנדרשות, ללמוד במכון לאומנויות במקביל להכשרתם הטיפולית. כמו כן, קורסים כלליים בפסיכותרפיה מתקיימים בשיתוף עבור תלמידי שני מסלולי ההכשרה, מה שמאפשר מפגש ייחודי ומפרה.
תכנית הלימודים שנת מבואות: מבוא לטיפול בעזרת אומנות, מבוא לתהליכים קבוצתיים והנחיית קבוצות, גישות ושיטות לטיפול בעזרת אומנות, סדנת מבוא ביצירה, פסיכותרפיה – מושגים בטיפול, מבוא לביבליותרפיה והכרת ציורי ילדים. תכנית הכשרה – שנה א´: התבוננות ותיעוד של תהליכי יצירה, חומרי האומנות: תכונות טיפוליות ושיטות התערבות, אבחון, הדרכה, טכניקות של עבודה משותפת ויחסים בין אישיים, מבוא לפסיכותרפיה, ראיון קליני. תכנית הכשרה - שנה ב´: טראומה והחלמה, הנחיית קבוצות בעזרת אומנות, פסיכותרפיה מתקדמים, התערבות טיפולית עם מתבגרים, עבודה טיפולית עם ילדים ומבוא לייעוץ הורי, הדרכה, אבחון בעזרת אומנות, אתיקה וזהות מקצועית. לתלמידים שיעמדו בכל הדרישות, כולל השתתפות סדירה - תוענק תעודת מטפל בעזרת אומנות מטעם המכללה האקדמית תל חי. |