מבנה הלימודים | | רקע: הקורס נועד לערוך היכרות עם עולם הקבוצות והצוותים, להקנות כלים, מיומנויות, ומודעות עצמית למנחי קבוצות וצוותים ולאלו המעוניינים לעסוק בהנחיית קבוצות בצורה מקצועית, יצירתית ומפרה. המפגשים משלבים למידה תיאורטית לצד התנסות חווייתית מבעד לסימולציות, תרגילי מודעות ושאלונים לאבחון עצמי. לצד הלימוד הקבוצתי המשותף, יביאו המשתתפים לידי ביטוי את הניסיון המקצועי שלהם ובכך יתאפשרו הקניית מיומנויות הנחיה, פיתוח סגנון הנחיה אישי, ומודעות לתהליכים שונים המתרחשים בקבוצה באופן המותאם אישית לכל אחד מהמשתתפים.
נושאי הלימוד: מבוא לעולם הקבוצות: מושגי יסוד, היסטוריה של קבוצות, הגדרת קבוצות וצוותים, מיונים ומאפיינים עיקריים. תכנון קבוצה והקמתה תוכן, תהליך ומבנה המסגרת, המרחב הפיזי, הכנות, גבולות, בחירת משתתפים, מטרות, תוכנית עבודה. התפתחות קבוצות וצוותים: סוציאליזציה לקבוצה ממבט דינאמי, מודלים נבחרים להתפתחות קבוצה וצוותים - שלבים, תוכן ותהליך. למידה ופיתוח ברמת הפרט והארגון מושגים בלמידה ותפיסה, טכניקות ושיטות בפיתוח והדרכת עובדים. תפקידים פסיכולוגיים בקבוצה תפקידים המקדמים, המשמרים, הפוגעים והבולמים את התפתחות הקבוצה מודלים שונים לאבחון טיפוסי עבודה בקבוצה. הנחיית וניהול קבוצות, מנהיגות, תפקיד המנחה - אישיותו והשפעתו, והנחייה בקו. סגנונות הנחייה ומנהיגות, מימדי ההנחיה, העברה והעברה נגדית, המשולש - מנחה, מונחה וקבוצה, והנחייה בקו (משותפת). מיומנויות בתקשורת בין אישית ומשוב: תפיסה חברתית בינאישית. סגנונות התקשרות ותקשורת,אינטליגנציה רגשית, הידבקות רגשית, אמפתיה והזדהות, אומנות השיחה, שפת גוף, משוב -שלבים, תכנים, תהליכים, טעויות, נתינה וקבלה. חשיבה יצירתית ושימוש באמצעים אומנותיים: הטמעה של חשיבה יצירתית בעבודה, שימוש בכלים מטפוריים ואומנותיים, משחקים, קלפים השכלתיים, ביבליותרפיה. דינאמיקה קבוצתית, התנהגות של יחידים בקבוצה, שימוש במנגנוני הגנה, עימותים, התנהגויות עוינות בקבוצה.
מפגשי התנסות בהנחיה (פרקטיקום מודרך): במפגשי ההתנסות יתבקשו המשתתפים להנחיית עמיתים יצירתית. כל מפגש יכלול הנחיית עמיתים בקו, בכל נושא שייבחר על ידם, במשך שעה ורבע. בתום ההתנסות יכתבו המשתתפים משובים למנחים, ולאחר מכן תיערך שיחת משוב בהשתתפות כל הנוכחים,שתסוכם על ידי המרצה.
מרצה: צחי ברונשטיין -דוקטורנט בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, בעל M.A ולימודי תעודה בייעוץ וחינוך - ביבליותרפיה מאוניברסיטת חיפה, ובעל Msc במדעי ההתנהגות והניהול מהטכניון. |