מבנה הלימודים | | קינסיולוגיה חינוכית הינה שיטה שפותחה ע"י ד"ר פול דניסון ופועלת למעלה מ- 30 שנה ביותר מ- 80 מדינות. "תרגילי מוח" Brain Gym הינו הקורס הבסיסי בקינסיולוגיה החינוכית, והוא עוסק בקשר שבין המוח, הגוף והרגש, לשיפור תפקודו של האדם.
השיטה מתמקדת בחידוש זרימת האנרגיה בגוף, ושחרורה של "תגובת הלחץ" - החזרת התנועה הטבעית לאדם. הקינסיולוגיה החינוכת מבוססת על תהליך איזון מובנה בן 5 שלבים, המתבצע עבור מטרה אישית הניתנת למדידה (כדי שנוכל לחוש בשינוי). בליבת השיטה קיימים תרגילי תנועה, שמטרתם לשפר את הקשר שבין המוח לגוף לשם תפקוד משופר.
יש הנוטים להתייחס לגוף, כאילו הוא מדף למוח, אך לא כך המצב. המוח והגוף נמצאים בדו –שיח תמידי. למידה, מחשבה, יצירתיות ואינטליגנציה אינם תהליכים הנוגעים למוח בלבד, אלא כוללים את הגוף כולו.
כאשר התפקוד שלנו במיטבו, מסרים ברורים מוזנים מכל אזורי הגוף אל המוח ובחזרה בהרמוניה. המידע החושי מעובד באופן משולב במוח כולו ופעולה רצונית באה בקלות (לדוגמא: ברגע שהאדם מזהה שהוא במצב של בהלה, חרדה, אי-נוחות והוא רוצה לשנות את מצבו, הוא יכול לעשות תרגילים מסוימים (תרגילי הארכה) שישחררו את המתח מהמערכת).
הקינסיולוגיה מתייחסת לאדם כאל ישות שלמה והוליסטית של גוף (תחושות), מחשבה ורגש, הניזונה משלושת נותני האינפורמציה, בניהם יש יחסי גומלין בלתי פוסקים.
הרבה פעמים, אנחנו לא מבינים או לא קשובים לרגשות ולמחשבות, שמספרים לנו על דברים שמטרידים אותנו, וכתוצאה מכך יוצרים חסימות שמפריעות לנו בתפקוד היומי. רק כשזה מתחיל "להכאיב לנו", אנו מבינים שמשהו לא בסדר (הכאב מעיר אותנו לעשייה), ומחפשים פיתרון.
אתן דוגמא: דמיינו לפניכם גבר שמגיע לעבודה אחרי בוקר מלא מתחים בבית (הילדים רבים, הקפה מתקרר ואולי נשפך, יש פקק תנועה בדרך...) - נכנס למשרד ומנסה לתפקד. האם לדעתכם הוא יהיה במצב של קליטה? יש סיכוי שהגבר הזה נמצא במצב של מתח. הוא מרגיש "מותקף" וכולו דרוך. במידה והוא יהיה בשימת-לב למצבו וירצה לשנות אותו - הוא יוכל לעשות זאת בעזרת ביצוע "תרגילי-מוח", שמשחררים את מערכת מוח- גוף ולחזור ולהיות במצב של קליטה. בקורס קינסיולוגיה חינוכית אנו לומדים תהליכי איזון לנושאים: ראיה, כתיבה, הבעה, קשב, תקשורת, ארגון ועוד, ולומדים לשחרר את החסימות שנוצרו בנו בעקבות אירועים שחווינו בחיינו. את התרגילים לומדים לבצע במהלך לימוד השיטה, והם הופכים להיות זמינים עבור הלומדים לרגע בו יזדקקו להם (כל אחד יכול לעזור לעצמו בכל רגע שרק ירצה).
מתוך אמונה, שהאדם הוא האחראי הבלעדי על חייו, אנו מלמדים אותו להיות בקשב ובשימת-לב לקורה לו ובו, ולקחת אחריות על עצמו. כל מודרך לומד את התרגילים, תוך תהליך לימוד האיזונים, ומבין מתי להשתמש בהם ולאיזו מטרה. ואז המודרך בעצם הופך להיות "המדריך" של עצמו.
לאורך שנת הלימודים נלמד את השיטה ונחווה את עוצמתה.
אני מאמינה שכל מי שרוצה להדריך אחרים צריך קודם כל להתנסות בתהליכים שהוא מלמד. הוא לא יכול להדריך אחרים, לפני שהוא עמד והתייצב קודם כל מול עצמו. לכן קורס זה הוא גם "מסע אישי" בו כל אחד מהלומדים פוגש את עצמו ומעצים את יכולותיו.
השיטה מתאימה לכל אדם אשר נתקל בקושי כל שהוא באחד ממישורי החיים: אישי, קוגנטיבי, רגשי, חברתי, התנהגותי... ורוצה לשפר את יכולותיו ואיכות חייו. |