מבנה הלימודים | | תמונת המצב, הכוללת תת-הישגיות בבית הספר, המלווה לעיתים בהפרעות קשב וליקויי למידה, לצד קשיי התנהגות בדרגה זו או אחרת, שכיחה ומוכרת היטב למורים, הורים ומטפלים. המודעות ההולכת וגוברת לבסיס הפיסיולוגי של הפרעות קשב וריכוז והרצון לספק לילדים אלה סביבה אופטימאלית לצמיחה ומיצוי פוטנציאל, מחייבת רכישת ידע מעמיק על מאפייני ליקויי הלמידה השונים, מקורות הלקות והדרכים ליצירת דיאלוג מצמיח איתה.
מטרת הקורס: להקנות הכרות מעמיקה עם תקינות מול אי תקינות במגוון המנגנונים הקוגניטיביים הנמצאים בבסיס תהליכי למידה ומאפשרים תהליך למידה תקין או לא תקין. לצד הבנת מהותם של מנגנונים אלה יוצגו הן ההשלכות היום-יומיות והן ההשלכות הלימודיות של אי תקינות במנגנונים אלה על הסובלים מליקויי למידה ברמות שונות, תוך הכרות עם דרכי הטיפול אפשריות. תוקדש תשומת לב להבנת מגוון המושגים המופיעים בדוחות מקצועיים שעניינם הערכת יכולות קוגניטיביות, על מנת לאפשר למטפלים הבנה מעמיקה של מאפייני ליקויי הלמידה. קורס זה הינו קורס חובה למי שירצו ללמוד בהמשך בהיקף נרחב את הקורסים הוראה מתקנת בקריאה, הוראה מתקנת בחשבון, אסטרטגיות למידה וכדומה.
קהל יעד צוותים חינוכיים, מורים, גננות, יועצים ומטפלים פרה-רפואיים, לרבות מטפלים הוליסטיים, שמסתייעים במגוון שיטות טיפול על מנת להגיש עזרה לסובלים מליקויי למידה שונים. הקורס פתוח גם להורים המעוניינים בהקשבה חופשית.
שיטת הלימוד הקורס מבוסס על שעורים פרונטלים, סדנאות והדגמות. חובות הקורס: נוכחות מלאה, קריאה ביבליוגרפית ומבחן הכולל שאלות ידע סגורות ושאלות יישום פתוחות.
נושאי הלימוד מודלים של עיבוד מידע, מערכת הקשב כנקודת מוצא, מערכת הזכרון האנושית, שפה הבנתית והבעתית, עיבוד חזותי, עיבוד שמיעתי, חשיבה מילולית ובלתי מילולית. כל אלה יילמדו תוך הבנת תהליכים, מושגים מרכזיים, השלכות על תפקוד יום יומי ובית ספרי של ילדים עם ליקויי למידה ושל המערכת הסובבת, ובעיקר תוך הכרות עם מגוון אמצעי טיפול.
מנחה הקורס: ד"ר הילה פלור-מדואל. תואר ראשון בחינוך מיוחד – אוניברסיטת תל אביב, תואר שני בחינוך מיוחד – אוניברסיטת בר אילן, תואר שלישי בחינוך- אוניברסיטת בר אילן. עוסקת מזה 25 שנים באבחון דידקטי (מאבחנת דידקטית מוסמכת), טיפול בילדים בעלי ליקויי למידה והכשרת מטפלים ומורים לאבחון, לטיפול וליצירת דיאלוג מצמיח עם ילדים ומבוגרים הסובלים מליקויי למידה. בין מקומות העבודה ניתן למנות את מרכז ההדרכה של אגודת ניצן (הכשרת מאבחנות, הכשרת מורים להוראה מתקנת), מכללת אחווה לחינוך – מרצה במגמה לחינוך מיוחד, ומכללת אפיק להשתלמויות מורים בשנת שבתון. בנוסף מנהלת קליניקה פרטית לאבחון וטיפול בלקויות למידה, תוך שימוש במגוון טכניקות |