מבנה הלימודים | | הכשרת מורה-מומחה בלקויות למידה
תיאור התכנית: בשנים האחרונות עולה המודעות לכך שלומדים עם לקויות למידה הלומדים במוסדות החינוך הרגילים זכאים לדרכי הוראה ייחודיות. הניסיון מלמד כי רצון טוב ומאמצים מצד המורים אינם מספיקים. רכישת אסטרטגיות לתמיכה וכלים מתאימים יעצימו את יכולותיו של המורה ויעשירו אותו בידע אקטואלי. התכנית המוצעת כוללת דרכי עבודה בתחומים קריאה, כתיבה וחשבון, והעשרה בתחומי הלקויות השונות בראייה רב מערכתית. בוגרי התכנית יהיו מיומנים בהוראת לומדים עם לקויות למידה וביישום מקצועי של המלצות אבחוניות. 1. תכנית להוראה מתואמת (מתקנת) בקריאה ובכתיבה תיאור התכנית: ידוע כי רכישת קריאה מבוססת על כישורי שפה ובעיקר על מיומנויות פונולוגיות, כאמצעי לשליטה בפענוח. קיים מגוון רחב של מיומנויות שפה חשובות אף הן לפיתוח מיומנויות קריאה והבנת הנקרא. שדה המחקר בשנים האחרונות מתייחס לחסכים פונולוגיים כגורמי סיכון ברכישת יסודות הפענוח בקריאה, וליכולות סמנטיות ודקדוקיות – תחביריות כגורמי סיכון לקשיים בהבנת הנקרא. הלמידה תשלב בין הקניית תיאוריות לבין תרגול יישומי של הנלמד. :מטרות התכנית לפתח הבחנה בין יכולות הקריאה וההבנה המבוססות על האינטראקציה לבין קידוד פונולוגי, משמעות המילים, מבנה תחבירי, שפה ודקדוק להקנות כלים לאינטראקציה של כל אחד מהמקורות על מנת "לנצל" את האינפורמציה המסופקת על ידי המקור האחר לזהות "גורמי סיכון" ו"גורמים מגינים" להכיר את המודל האינטראקטיבי - להבין כיצד קורא חלש באחד ממרכיבי תהליך הקריאה, מאזן את יכולת הבנת הנקרא שלו בעזרת העובדה שהוא חזק במרכיב אחר של הקריאה להכיר את תפקיד המורה בחיזוק "הגורמים המגינים" לשיפור הקריאה והלמידה.
היקף ההכשרה: התכנית כוללת 120 שעות אקדמיות בהן הלומדים עוברים הכשרה בשלוש תכניות בתחומים מרכזיים ע"פ הפירוט להלן: תכנית להוראה מותאמת בקריאה ובכתיבה – 60 שעות תכנית להוראה מותאמת בחשבון – 30 שעות תכנית להוראת לקויי למידה – 30 שעות
תכנית הלימודים: התהליך התפיסתי שבקריאה תפקיד הניקוד בקריאה בעברית ההיבט התחבירי וההיבט הסמנטי של השפה מורכבות תהליך הקריאה וההבדל בין קוראים ביכולת עיבוד המידע הכרת גישות שונות להקניית קריאה אסטרטגיות לבניית תהליכי התערבות לשיפור הלמידה חשיבות המטא קוגניציה והדיבור הפנימי כאמצעי לשיפור מוקד השליטה ויעילות הלמידה.
מרכזת התכנית: גב' טובה כץ, MA, מרצה במכללה בתכנית ייחודית להכשרת מת"ליות, מרצה למורים בתכניות השתלמות, מטפלת ומאבחנת לקויות למידה קשב וריכוז, בוגרת אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית. בעלת הכשרה והסמכה מטעם אגודת "ניצן". בעלת הסמכה להנחיית הורים מטעם מכון אדלר ומטעם אוניברסיטת תל אביב ובוגרת קורס מאמנים לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז מטעם איגוד ICA.
2. תכנית להוראה מותאמת (מתקנת) בחשבון תיאור התכנית: מגמת השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בזרם המרכזי של החינוך העצימה את ההטרוגניות בכיתה. מטרתה של התכנית היא לפתח מודעות לאפיוני לומדים שונים, לסייע בפיתוח ראייה אינטגרטיבית המשלבת תשתית תיאורטית וכלים מעשיים, להקנות דרכי הוראה מותאמות לשונות בכיתה וליישום בשעות הפרטניות שתכנית 'אופק חדש' מציעה למורים. :מטרות התכנית לפתח מודעות לאפיוני לומדים שונים. לסייע בפיתוח ראיה אינטגרטיבית המשלבת תשתית תיאורטית וכלים מעשיים. להקנות דרכי הוראה מותאמות לשונות בכיתה. ליישום בשעות הפרטניות שתכנית 'אופק חדש' מציעה למורים. היקף התכנית: התכנית כוללת 120 שעות אקדמיות בהן הלומדים עוברים הכשרה בשלוש תכניות בתחומים מרכזיים על פי הפירוט להלן: תכנית להוראה מותאמת (מתקנת) בקריאה ובכתיבה – 60 שעות תכנית להוראה מותאמת (מתקנת) בחשבון – 30 שעות תכנית להוראת לקויי למידה – 30 שעות
תכנית הלימודים: פרופיל התלמיד המתקשה בחשבון שלושה מרכיבי הידע המתמטי- פישביין תת קבוצות של מתקשים בחשבון- גריי התאמת דרכי הוראה לקבוצות השונות - כרטיסי ניווט. הדגמת דרכי ההוראה במבנה העשורי . התערבות מול קושי בפתרון שאלות מילוליות שיקולים בהכנת תוכנית אישית מרכזת התכנית: גב' יהודית אברהמי, MA, מומחית בעלת שם בתחום ההוראה המתקנת. יהודית מרכזת את תכנית האבחון הדידקטי במכללת לוינסקי לחינוך ומרצה באוניברסיטת תל אביב ובניצן. היקף תכנית הלימודים: 30 שעות אקדמיות, 8 מפגשים בני 4 שעות. הלימודים מתקיימים בימי שלישי בין השעות: 16:00 – 19:15 3. תכנית להוראת לומדים לקויי למידה תיאור התכנית: הרחבת הידע התיאורטי של מורים, ידע שישמש כבסיס לזיהוי והבנת הקשים שחווים תלמידים ליקויי למידה כמו: לקויות התפתחותיות, לקויות חושיות, לקויות של שפה, לקויות של קריאה (דיסלקסיה), לקויות מוטוריות, ולקויות של כתיב וכתיבה (דיסגרפיה). התכנית תסייע למורה באיתור התלמידים הזקוקים לעזרה/ לאבחון, וברכישת כלים אופרטיביים ודרכי הוראה חלופיות ליישום המלצות אבחוניות. מטרות התכנית: רכישת ידע עדכני בנושא לקויות הלמידה השונות עמידה על סוגים שונים של לקויות, דרכי הופעתן ודרכי הטיפול הכרת השפעת לקויות הלמידה על תפקודי הלמידה. תכנית הלימודים: לקויות למידה במעגלי החיים מאפיינים של סוגי הלקויות ודרכי איתורן מודל נוירו התפתחותי של לקות הלמידה הפרעות קשב וריכוז ודרכים להתמודדות עימן מאפייני ותפקודי הזיכרון אצל לקויי למידה מרכזת התכנית: גב' טובה כץ, MA, מרצה במכללה בתכנית ייחודית להכשרת מת"ליות, מרצה למורים בתכניות השתלמות, מטפלת ומאבחנת לקויות למידה קשב וריכוז, בוגרת אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית. בעלת הכשרה והסמכה מטעם אגודת "ניצן" כולל ניהול מקצועי של סניף ניצן במשך 12 שנים. בעלת הסמכה להנחיית הורים מטעם מכון אדלר ומטעם אוניברסיטת תל אביב ובוגרת קורס מאמנים לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז מטעם איגוד ICA. |