הבעה ויצירה של מטופלים מאפשרים ביטוי עצמי לרגשות ולתחושות, ולעתים הם השפה התמה האמיתית שאינה לצורך הפקת תועלת ומציירת את המציאות האמיתית, את המחשבות ואת התחושות האמיתיות של האדם. זאת הסיבה, שניתן להיעזר בהבעה וביצירה ככלי מכוון לאבחון מצוקות נפשיות ושלל קשיים ולמצוא באמצעותן גם את הדרך לפתור אותן או לטפל בהן. הבעה ויצירה יכולים להיות ברובד המוזיקלי, באמנות פלסטית, בריקוד, בכתיבה מילולית, בדיבור ושירה ועוד. אנשי המקצוע המטפלים בהבעה ויצירה אינם פסיכולוגים ובאמצעות מילים, אלא מטפלים שעברו הכשרה מיוחדת לנושא בכלים אלטרנטיביים וממוקדים.
מה מטרת תואר שני בהבעה ויצירה?
התואר השני בהבעה ויצירה ממקד את הידע הנרכש בתחום ההתנהגות הפסיכולוגיה של האדם והאמנות. הלומדים ירכשו כלים לאיתור גורמים למצבי מצוקה, לחץ ומשבר ולתנאים נפשיים שונים במטופל וכן לסלילת הדרך לפתרונם באמצעי יצירה והבעה שונים מתחומים מגוונים. הלומדים יוכלו לרכוש כלים להתבונן ולאבחן מטופל, לאפשר לו לפתח מודעות עצמית באמצעותו ולשפר את אופן ההתמודדות שלו עם הקשיים בהם נתקל. במוסדות לימוד מסוימים משלבים גם טיפול בקבוצות בנוסף לטיפול פרטני.
מה לומדים בתואר שני בטיפול בהבעה ויצירה?
כל מוסד לימודים בוחר את התכנים הנלמדים בו מתוך מגוון אפשרויות עשיר המוצע בתחום, כשבכולם נלמדים גם התכנים הבסיסיים לעבודה טיפולית. בין נושאי הלימוד – ישנן תיאוריות לטיפול בהבעה וביצירה, פסיכולוגיה התפתחותית, תיאוריות אישיות, מיומנויות קליניות, יישום המיומנויות הקליניות בהבעה וביצירה, פסיכופתולוגיה, דינאמיקה קבוצתית ועוד.
מי הוא קהל היעד לתואר שני בטיפול בהבעה ויצירה?
הסמכה לטיפול מחייבת ידע מקדים כל שהוא בתחום העיסוק, ולכן טיפול בהבעה ויצירה הינו תואר שני שמסתמך בין השאר על הידע האקדמי שנרכש בתואר הראשון. על כן התואר הראשון המבוקש בדרך כלל הוא בתחומים קרובים למקצוע זה כמו פסיכולוגיה, אמנויות ותחומי הביטוי הגופני, דרמה ועוד. בדרך כלל נדרשת גם עמידה בראיון קבלה אישי שנערך על ידי צוות הלימוד מטעם מוסד הלימודים הנבחר.