לפי דו"ח של עמותת "סיכוי"; ביחד עם מרכז דיראסאת; עולה, כי האוניברסיטאות לא עמדו ביעדים שהציבה המל"ג באשר לתרגם את אתריהן לערבית, הצבת שילוט בשפה הערבית ושילוב התרבות הערבית בכלל בפעילויות שונות בקמפוס.
המועצה להשכלה גבוהה יוזמת פרויקטים רבים, חלקם אמורים לענות על רגולציות חוק ותקנים שנועדו כדי לקדם את האוכלוסיות השונות כדי ללמוד באקדמיה. בין היתר, היא עורכת מדי שנה יום עיון בנושא "פלורליזם ושוויון הזדמנויות בתחום השכלה הגבוהה". במסגרת יום זה, דנים גם בנושא נגשת לימודי האקדמיה לערבים, צ'רקסים ודרוזים בישראל. התברר גם ממחקרים, כי דרוש ייצוג בולט ושווה בכל הרמות והדרגות של המיעוט במוסדות להשכלה גבוהה. עדיין, מיעוט זה תופס רק כ-12% מכלל הלומדים באקדמיה, ויש לכך השפעות מרחיקות לכת לאחר מכן תוך השתלבות בשוק התעסוקה. המוביליות הכלכלית והחברתית דורשת בין היתר שיתוף של המיעוט בתהליכים של קבלת החלטות – בין אם באקדמיה או בתפקידי מפתח.
החלטות המל"ג על הנגשת המיעוט לאקדמיה
בשנת 2013 המל"ג החליטה להקים בכל האוניברסיטאות ובמימונה אתרי אינטרנט בשפה הערבית עד לדצמבר 2013, יעד שלא הושג גם בשלהי שנת 2014. אמנם קיימים בחלק מן האתרים תרגומים לשפה הערבית, אולם התרגום אינו מקיף ושלם. על ההנגשה לבוא לידי ביטוי גם בשילוט באוניברסיטאות ואליהן, שילוב שם מוסד הלימודים בלוגו האוניברסיטה ועוד.
תכניות כמו "חינוך לקריירה" נועדו כדי להבנות באופן רב- שלבי את הטמעת הנגישות לאקדמיה עבור ערבים, צ'רקסים ודרוזים; התכנית נועדה לחשוף את תכנית האקדמיה השונות ואת אפשרויות התעסוקה הרבות שלאחר שילובם בין מסלולי הלימודים השונים, כדי להפיג חששות מבחירת מסלולי לימודים שאינם מוכרים ולהניע לבחירה נוספת על דוגמת לימודי תואר ראשון בחינוך והוראה, אליו פונים רבים מבני מגזרים אלו.
עמותת "סיכוי"
העמותה הקרויה "סיכוי" עוקבת לאורך שנים רבות אחר ייצוג הערבים במערכת ההשכלה הגבוהה במטרה לקדם מתוך האקדמיה את הערכים ואת התפישה הממסדית בכיוון זה. בין היתר, העמותה עורכת מחקרים אודות השתלבותם של ערבים בשוק העבודה. לפי מחקר שנערך בתחילת שנות התשעים, נוצרה מסקנה כי הנגישות הנה פונקציה של הביקוש להשכלה גבוהה – ולעומתו היצע מקומות הלימוד וגם מידת הפתיחות כלפי המיעוטים.
נקודות לשינוי ולהנגשה
הנקודות העיקריות שעולות מדו"חות מעקבים של עמותת סיכוי ואחיותיה, הן שיפור והנגשת מה שכיום עומד בבחינת חסם, כמו קורס פסיכומטרי לבחינה שאינה מותאמת באופן תרבותי לנבחנים, שינוי בשיטת הלימוד בבתי הספר הערביים ופיתוח חשיבה ביקורתית ולוגית.
|
|
הנגשת הערבית לא הושגה. לא עוד "ביצה ותרנגולת", כי אם שינוי ממשי באקדמיה
|
|
|
בניית תכנית רב-שלבית להגשמת המטרה
כתבות מומלצות נוספות:
>>> שירותי יעוץ לצעירים ערבים
>>> שילוב ערבים בהשכלה הגבוהה
>>> לפתוח את ההייטק לערבים
>>> "חינוך לקריירה" במגזר הערבי