ההחלטה המכריעה שהינה בחירת התחום הלימודי הנכון, עומדת בפני כל אדם בשלב כזה או אחר. לעיתים קרובות מתלוות להחלטה התלבטויות, חששות וקשיים, המצריכים הסתייעות בגורם חוץ מקצועי. לשם כך נוצרה פונקציית ההכוון הלימודי והתעסוקתי, המהווה פתרון אטרקטיבי עבור אנשים הנמצאים בצומת דרכים בחייהם. מטרת ההכוון, בבסיסו, היא מתן עזרה בבחירת מקצוע לימודי ותעסוקתי ההולם את כישוריו והעדפתו של כל אדם, תוך מתן דגש על הבטחת תחושת ההגשמה העצמית והסיפוק. לצד זאת, מסייע ההכוון גם הכתיבת קורות חיים, הצגה נכונה בראיונות עבודה ואף ליווי אישי בעת כניסה לדרך חדשה.
כיצד מתבצע הכוון לימודי?
הכוון לימודי מתנהל בתצורה של מפגשי היכרות, מבדקים ופגישות ייעוץ. בין המבדקים עליהם מסתמך ההכוון ניתן למצוא מבחנים פסיכוטכניים ופסיכומטריים וראיונות עם אנשי מקצוע, ביניהם פסיכולוגים, השואפים לאתר את התחומים בהם עשוי כל אדם להצליח בלימודיו ובטווח הארוך- גם בעבודתו. הנתונים הנ"ל נאספים ומעובדים על ידי מומחים בתחום ההכוונה, כאשר בסיום התהליך מציג היועץ את מסקנותיו ומציע מסלולי התפתחות ומקצועות אפשריים. יודגש, כי הייעוץ ניתן לאחר בחינת נטיותיו המקצועיות, אופיו ויכולותיו של מבקש ההכוון.
כיצד נעשית הבחירה הסופית במקצוע הלימודי?
במהלך ההכוון הלימודי והתעסוקתי ניתנים למסתייע בו שלל כלים, טיפים והצעות שמטרתם הבטחת בחירתו בתחום מקצועי מתאים. חשוב להדגיש כי הבחירה עצמה מצויה לכל אורך הייעוץ בידיו של מבקש ההכוונה, באופן בלעדי, אך כמובן שמומלץ כי הנ"ל יבצע בחירתו תוך התחשבות בשילוב נכון של תחום הלימודים, המקצוע והמוסד הלימודי גם יחד. בהקשר זה יצוין, כי ההחלטה אודות חוג הלימוד אמנם משמעותית ובעלת השפעה נרחבת לטווח הארוך, אך זו איננה בלתי הפיכה; ואכן, שלל מסלולי הלימוד ניתנים לשינוי ובמקרים מסויימים אף להסבת מקצוע.