תואר ראשון במקרא נועד להכשיר מורים, חוקרים ואנשים הבקיאים ברזי המקרא ובצפונותיו. התואר נלמד במגוון מסלולים, ביניהם תואר ראשון במקרא, תלמוד ותנ"ך, תואר ראשון במקרא ובמזרח הקדום ועוד. המכנה המשותף לכולם – אלו עוסקים בהיבטי המקרא השונים וכן בהשפעותיו הרחבות והניכרות בכל העולם כולו על תחומי חיים שונים: מחשבה, דת, פילוסופיה והגות, ספרות, אמנות, משפט, היסטוריה ועוד. הלימודים נערכים בשיטה פילולוגית (אהבת המילה) – היסטורית, תוך ניצולו הפרשנות היהודית על כל תקופותיה וכן של ממצאי המחקר שנתגלו בזמן החדש.
מיהו קהל היעד של תואר ראשון במקרא?
המועמדים ללימודי תואר ראשון במקרא הינם בדרך כלל בעלי זיקה או סקרנות לכל אוהבי ההיסטוריה ולימודי דת, מדעי הרוח ומדעי החברה, פילוסופיה, ספרות ועוד. אין צורך בידע מקדים ללימודים אלו. לימודי המקרא נלמדים ברוב המוסדות ברוח של פתיחות למגוון דעות והשקפות, כאשר ישנו עידוד לשיח בין תחומי ותוך חתירה למשמעות אלגורית או רלוונטית של המקרא לימינו – אנו. בין אדם לעצמו, בין אדם לסביבתו ובין אדם למקום.
מהם תכני הלימוד בתואר ראשון במקרא?
לימודי המקרא כוללים שיטת הוראה פרונטאלית וכן לעתים יערכו גם סיורים, כנסים וימי עיון במוסדות הקשורים ללימודים אלו ובהדרכה. בין התכנים הרבים שנלמדים בלימודים אלו, נכללים חקר הספרות המקראית בעת החדשה, ספרות עברית, לשון עברית, מחשבת ישראל, אמונות ודעות במזרח הקדום, תרגומים, מדרשים ועוד. הנושאים הרבים שיכולים להיכלל בין נושאי הלימוד כוללים גם את הספרים החיצוניים, את הוראת התנ"ך, פרשנות מדעית ושיטות מחקר ופרשנות כפי שפותחו באירופה ובאמריקה, חוק ומשפט במקרא ועוד נושאי בחירה. בחלק ממוסדות הלימוד תהיה דרישה להגשת סמינריונים.
מהן אופציות התעסוקה לבוגרי תואר ראשון במקרא?
המועמדים אשר יעמדו בתנאי התואר יקבלו תעודת תואר ראשון במקרא אשר יאפשר להם לעבוד בהוראה, במחקר, בארכיאולוגיה, בהדרכת מטיילים ותיירים, בעריכת ספרים וכן יאפשר לימודי המשך במוסדות לימוד רבים. העבודה יכולה להיות במסגרת אקדמית, במסגרת החינוכית הכללית ובמוסדות תורניים, במוסדות לתרבות ולחינוך, במוזיאונים ועוד.