השאלה "מה אני אלמד?" היא שאלה מורכבת שמרבית האנשים בחברה המודרנית של ימינו שואלים עצמם מספר פעמים במהלך חייהם. שאלה זו מורכבת ועמוקה והתשובה לא פחות מכך. ישנן הרבה דרכים ושיטות לבחירת תחום הלימודים שיהפוך ביום מן הימים למקצוע ולקריירה. לדאבוננו בתקופה האחרונה אנחנו מבחינים בבעיה יסודית במבנה קבלת ההחלטה החשובה הזו. אחת השאלות המנחות לפתרון חידת החיים המורכבת הזו היא היכן "אני רוצה ללמוד?" עם זאת, נשאלת שאלה נוספת, חשובה לא פחות, האם התחום המקצועי בו נרצה לעסוק גובר על המוסד הלימודי שהכי מצא חן בעינינו או שלהפך?
לשאלה זו בניגוד לאחרות תשובה ברורה וחד משמעית : כאשר אנו מתמודדים מול סוגיית בחירת תחום הלימודים עלינו לבחור ראשית את התחום העיסוק שירתק אותנו ושיספק לנו שנים רבות של קריירה מלאה באתגרים וריגושים ולא לבחור במוסד אך ורק בגלל היוקרה לה הוא זוכה הוא המרחק הקצר מביתכם. אף אדם לא ירצה מתוך מחשבה ובחירה מושכלת לבלות את מיטב שנותיו במוסד יוקרתי ללא תכלית אמת. מי שבסופו של דבר יבחר בתעודה יוקרתית על הקיר ובגאווה ריקה מתוכן על עצם ההשתייכות למוסד לימודים מסוים, בסופו של דבר יכשיל את עצמו.
איך בוחרים תחום לימודים ?
הבחירה במקצוע ובתחום לימודים צריכה לבוא בסינרגיה מוחלטת בין הגוף לנפש, בין מה שאני טוב בו לבין מה שאני אוהב ורוצה, מה מתאים לי ללמוד? ממנה אני אפיק את המרב בכדי לפתח קריירהמשגשגת ומלאת סיפוקים? הרי כל אחד אוהב ויכול להיות טוב בתחום כלשהו, אך לא לכל אחד או אחת מאיתנו התובנה הזו ברורה, ולכן מי שאינו יודע מה הוא אוהב ורוצה לעשות נכון לו להתייעץ (וללא כל בושה) עם יועץ לימודים שהמקצוע שלו הוא להכווין ולהתאים בין מבנה אישיותו של אדם מסוים לבין רצונות הנוגעות לתחום העיסוק. כאמור מדובר בסוגיה לא קלה שלרובנו התשובה עליה לא ברורה ומיידית. היועץ יברר ביחד עם התלמיד במה מתאים לו לעסוק, איזו הכשרה נדרשת לשם כך, איזה מוסד מתאים יותר או פחות לאותו התלמיד בשל אופיו או בשל נגזרות כלכליות או גיאוגרפיות וכו´.
נקודה נוספת למחשבה
יכול להיות שבמפגש מסוג זה יעלו לכדי מחשבה נקודות שעד לאותו הרגע לא היו חלק מבנק השיקולים. ישםן מקצועות שהעיסוק בהם דורש מראש תואר שני ומנגד ישנם מקצועות שהעיסוק בהם אינו דורש תואר כלשהו, דבר המאפשר לו להמנע באופן כליל מהרשמה למוסד אקדמאי מפרך ובחירה נוחה יותר בלימודי תעודה?
איך בוחרים מקצוע ללימודים?
בחירת מקצוע נכונה צריכה להיות שילוב של יכולות וכישורים מול ההיצע הקיים במוסדות הלימוד השונים.
אדם צריך לשאול עצמו במה הוא טוב, איפה יש לו יתרון יחסי וכישורים טבעיים שיעזרו לו להצליח גם במהלך התואר, וגם בקריירה המקצועית.
דוגמאות מוחשיות
אדם הניחן ביכולות חברתיות בכריזמה או ביכולת ניתוח והנהגה נכון לו מראש להתפתח לכיוון של ניהול והנהגה. אחר שהוא בעל יכולות מחקר, עמידה מול קהל, בטחון עצמי ואמונה אולי יוכל להיות עורך דין מצליח. לעומתם מי שאינו אוהב לעבוד מול קהל ולעמוד בחזית אולי נכון לו יותר להתעסק בתחומים הדורשים יכולות אינדיווידואליסטיות כגון: טכנאי מזגנים או מכונאי וכו. בחירת המקצוע צריכה להעשות בכפיפה אחת אל נטיות הלב הבסיסיות שמרכיבות כל אחד מאיתנו, יש לעשות זאת מתוך ראיה והבנה מפוכחת של מכלול הכישורים בהם התברכנו. לחלום על מקצוע, תחום או אתגר במקרה זה לא מספיק הבחירה צריכה להיות ריאלית אל מול התנאים, השוק, הדרישות והתחרות.
לסיכום
הבחירה במקצוע, בתחום לימודים ובסופו של דבר במוסד לימודים אינה בחירה קלה. אך למרות זאת יש לכם את הפריבילגיה לקיימה בצורה מושכלת ועניינית ותוך התחשבות במניעים הנכונים. לכל אחד ואחת ישנם נטיות לב וכישורים בסיסים בהם הם יכול למקסם את עצמו ודרכם הוא יכול לבנות מסלול וקריירה יעליה ומספקים. יש לחקור לחפש ולהעמיק עד לקבלת ההחלטה הנכונה וחסרת הפשרות.