המודעות ההולכת וגוברת בשנים האחרונות לבעיותיהם של לקויי למידה והרצון לצמצם פערים, הביא את המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, שמופקד על בחינות הפסיכומטרי בישראל, להקים את היחידה לבחינות מותאמות – או בקיצור במו"ת – גוף אשר כל תפקידו להבטיח שלתלמידים בעלי לקות למידה או מגבלה רפואית כזו או אחרת תהיה את האפשרות לגשת לבחינה הפסיכומטרית מנקודת פתיחה זהה לשאר התלמידים, וזאת כמובן במגבלות השוויון וההוגנות שחלים על כל התלמידים.
למה צריך לאפשר לנבחנים בעלי לקות למידה לקבל הקלות?
חשוב לומר כי לקות למידה אינה גורם שעליו יש לתת התייחסות חיובית או שלישית בבחינה ועל כן יש לנסות להסיר את המגבלה עד כמה שאפשר. הבחינה הפסיכומטרית נועדה לבחון את מהירות החשיבה שלנו ולא את בקיאותנו בחומר הנשאל וזאת למשל בשונה מייעודים של בחינות הבגרות, בהתאם לכך, מונחת היחידה על ידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, שלא להקל בשום צורה על אלמנט הקשור במישרין למהירות החשיבה של הנבחן. ההנחיות שלפיהן עובדת היחידה שקיפות ונבחנות כל עת על יד גורמים מוסמכים, מתוך הדאגה לשוויון בין תלמיד לקוי למידה לאלו שלא.
באיזה אופן ניתן להקל על התלמיד הנבחן?
היחידה פועלת להתאים לכל נבחן, הקלות באופן אינדיבידואלי ובהתאם לאבחונים שבוצעו על ידי אנשי מקצוע ושנועדו להגדיר בצורה מדויקת את סוג הלקות והאופן בו היא פוגעת בסיכוייו להצליח, כמובן שבהתאם לכללים וההנחיות שבבסיס הפעילות של היחידה. בין יתר הקלות ניתן למנות את אלו: תוספת זמן, הפסקה קצרה בין הפרקים, שימוש במחשבון, הגדלת הטפסים, התאמת המושב ועוד. פטור בכל אופן לא מוענק לאף תלמיד, כנ"ל בכל הנוגע לשאלות או בקשות הנוגעות במישרין לשאלות.
איך ניתן להירשם לבחינה בתנאים המותאמים?
בדומה לשאר הנבחנים, על התלמיד לרכוש ערכת הרשמה, אותה ניתן להשיג באחת בחנויות הספרים של רשת סטימצקי או לבצע הרשמה אונליין באתר האינטרנט של המרכז הארצי לבחינות והערכה.
אילו אישורים עלי לנפק?
בעלי לקויות למידה חייבים לספק אבחון מקצועי שבוצע לאחר שמלאו לתלמיד 16, ונערך על ידי מאבחן בעל הסמכה לאבחונים מהסוג הזה. אם יש אבחונים נוספים, יש להגיש אותם גם כן. כמו כן ימלא המבחן "שאלון מאבחן" והנבחן ימלא "שאלון נבחן". בעלי מגבלה פיזית לעומת זאת יאלצו להנפיק דו"ח שאלון לרופאה המעיד על מצבם הפיזי ובנוסף "שאלון לנבחן".