קריירה מוזיקלית היא עניין למקצוענים, אלו שלומדים, חיים ונושמים כל רגע שבו עוסקים במלאכה. על מנת להצליח בקריירה בתחום כל כך דינאמי במאה ה-21, אמן ואיש מקצוע נדרש ליכולות מוסיקליות וטכניות מפותחות ומעודכנות אותן הוא לומד בעצמו או באמצעות מוסד לימודים. כמות החומר בכל תחום מוזיקלי היא כל כך גדולה, עד כי רק מסגרת מסודרת יכולה להכתיב יעדים כפופים למטרה תוך פרק זמן מוגדר. מוסדות לימוד למוזיקה מפתחים מדי יום את תוכניות הלימוד נוכח הצרכים המשתנים וכן דרישות התלמידים המבקשים ללמוד סאונד, פיתוח קול, לימודי כלי ועוד.
מה היא עסקת החליפין במסגרת לימודים קבועה?
מקצוענות נגרמת בין השאר על ידי תרגול, ולכן תוך כדי שמירת ה"יד על הדופק" – יש צורך באימון מתמיד במה שנלמד במעין צורה סלילית שבה תמיד חוזרים על מה שנלמד בעבר, אך גם מרחיבים אופקים מאידך. מסגרת לימודים מסוגלת להעניק מענה לסקרנות, לרצון לחקור וללמוד, ליצור ולהכתיב מציאות חדשה ומעניינת יותר. כל זה טוב ויפה, אולם יש צורך לשלם מחיר: כסף – על שכר לימוד, על כלי הנגינה ועל תחזוקתם ואפילו ויתור על זמן יקר וזמן כידוע שווה כסף, לאורך השנים.
קריירה או תחביב?
יש להדגיש את ההבדל שבין תחביב שנעשה בשעות הפנאי, לבין קריירה אמנותית שבה יעסוק האמן במרבית שעות חייו. לפני הרישום ללימודים בתחום, רצוי להבהיר את המשמעות של העיסוק וכמה רצוי להקדיש לעיסוק. "מוסיקאי" נמדד בעיקר בנתח הזמן שהוא משקיע בעיסוקו ובמשמעות העיסוק כלפי העוסק בו. לצורך העניין, מי שחבר בלהקה והלחין קרוב ל- 30 שירים, אין זה הופך אותו למלחין, נגינה בחוף הים על גיטרה אינה הופכת כל אחד לנגן מקצועי, ואדם היודע למקסס לא נחשב ל-DJ מקצועי גרידא. כדי להפוך את הכישרון הטבעי למקצוע ואולי אף להצליח להרויח מכך כסף, יש להשקיע השקעה רבה ומכל הלב.
פיתוח קריירה מוזיקלית ללא לימודים – אפשרי?
מרבית האמנים הותיקים בארצנו רכשו מוניטין גדול בארץ לאורך עשרות שנות קיומם כאמנים, ואולם אם היינו חיים בבריטניה, סביר להניח שאמנים אלו היו מקבלים תואר "סר" במקום לקבל את פרסי ישראל ופרסים אחרים בתחום האמנות. ניתן לומר שכל אחד מהם הגיע לדרגתו על ידי אימונים קשים ובעיקר מסגרת לימודים (אישית או מוסדית) שמעמידה ידע, ניסיון, מכתיבה סטנדרטים מקצועיים ומעניקה ביקורת בונה – ואפילו מאפשרת רשת עשירה של אמנים שחוברים יחדיו ליצירה משותפת ופורה.