ישנם הרבה סטודנטים ומועמדים ללימודי השכלה גבוהה הסובלים מליקויי למידה שונים. מתוך הבנה שגם אנשים הסובלים מליקויי למידה זכאים ללמוד לתארים אקדמיים במוסדות ההשכלה הגבוהה, ובכך להבטיח את עתידם מקצועי, נוצרו מכוני אבחון אשר נועדו לאבחן סטודנטים אשר מבקשים התאמות בבחינות, וסיוע בלימודים בשל ליקויי הלמידה שלהם. את האבחונים ניתן לעשות באמצעות מערכת הנקראת מת"ל אותה פיתח המכון הארצי לבחינות והערכה.
עבור מי מיועד האבחון?
ובכן, האבחון מיועד לכל אותם צעירים המועמדים ללימודים אקדמיים אשר נקבע לגביהם בעבר כי הם סובלים מלקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, אך אינם מחזיקים אישור רשמי לכך בתוקף. כמו כן, האבחון מיועד עבור אותם אנשים הסובלים מקושי משמעותי באחד מן התחומים הללו: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרים, חשבון או תפקודי קשב וריכוז. הזכאים לאבחון חייבים להיות בטווח הגילאים 16 עד 30, ובעלי שליטה ברמת שפת אם בשפה העברית.
כיצד מתנהל תהליך האבחון?
תהליך האבחון נפרש על פני שלוש פגישות. בשתי הפגישות הראשונות שאורכות כשעתיים כל אחת, מוקדשות למבחנים כאשר המפגש השלישי מוקדש לשיחה עם מאבחן מקצועי אשר מעמיק את האבחון באמצעות שיחה וניתוח תוצאות המבחנים. לבסוף, קובע המאבחן סופית לגבי שאלת קיומה של לקות למידה כלשהי, ואת מידת חומרתה. את הקביעה הוא מבסס על פי הנתונים אשר נאספו מבחינות המת"ל, מן ההיסטוריה הלימודית של הנבחן ומן המידע ממנו התרשם במפגש האישי.
מהו התוקף של האבחון?
התוקף והקבילות של האבחון המתבצע באמצעות מערכת מת"ל תלוי במידה רבה ברמת שיתוף הפעולה של הפונה, במסירת מידע מדויק ורלוונטי, ובאופן בו הוא תפקד בבחינות ההערכה. בכל מקרה בו התמונה שמתקבלת מכלל הנתונים אינה ברורה או עקבית, לא תתקבל אבחנה חד משמעית ולא יתקבלו המלצות להקלות או סיוע. אנשים בעלי אבחון מת"ל תקין יוכלו לפנות בבקשות הקלה, ולבקש תנאים מיוחדים בבחינה הפסיכומטרית, ולקבל הקלות בלימודים בהמשך.