התוכנית להכשרת מחנכים לילדים, נוער ולגיל הרך מזמנת אל שורותיה אנשים אשר מעמידים את הערכים, את החברה, את הרגשות ואת הדיסציפלינה בראש מעייניהם. מחנכים אלו מטמיעים את התשתית הדידקטית כאמצעי להעברת מסרים חינוכיים. הרבה מהסיפורת לילדים מכילה את סוגי הספרות למבוגרים כשהצד הערכי בספרות הילדים בא על חשבון הצד ההגותי בספרות מבוגרים משום הרצון לחנך, לרתק את הילד אל עולם הדמיון והשפה ולהציע גיבורים הראויים להזדהות ולחיקוי. על כן, המחנך לספרות ילדים צריך להיות דמות סוחפת המציגה חומרי לימוד מעניינים ורלבנטיים לשכבת הגיל אותה הוא מלמד.
מהן מטרות תואר ראשון בחינוך ספרות ילדים?
תוכנית הלימודים לחינוך ספרות ילדים מכילה חומר רב ועשיר בהיבטים שונים במקצוע זה. התוכנית תכלול בדרך כלל במקביל לחומרי הלימוד בספרות חומרי לימוד רלבנטיים לגילאי הגיל הרך והילדים – חינוך, פסיכולוגיה של הילד, פסיכולוגיה התפתחותית, סוציולוגיה וחברות, התפתחות השפה, התפתחות השפה העברית כשפת האם, לקויות התפתחותיות ועוד. בנוסף, ילמדו קורסים הקשורים לצינון והערכת לומדים, הכנת סביבת לימודים מקדמת ועוד.
מהם נושאי הלימוד בתואר ראשון בחינוך ספרות ילדים?
נושאי הלימוד מקיפים ורבים, על כן יכולים להשתנות בין מוסד לימודים אחד לשני. בין הנושאים האפשריים ניתן למצוא איור ספרות לילדים, ביבליותרפיה, לשון, אהבה בספרות של ילדים ונוער, שיטות בהוראת קריאה, תוכנית הלימודים לשכבת הגיל, חינוך מוסיקלי, סיפורי התורה, מחזורי החיים בטבע ומקומו של האדם ביקום, משחק ולמידה, יישומי המחשב לגיל הרך ולילדים, איתור בעלי לקויות למידה וקשיים בהתפתחות ועיצוב סביבת לימודים מתאימה ללומד.
מהן אפשרויות התעסוקה למחנכים לעתיד אלו?
הלומדים יוכלו להמשיך לתארים מתקדמים בתחום מחקר חינוך לספרות ילדים ונוער, כמו כן ישנה אפשרות להמשיך ללימודי תואר שני בייעוץ חינוכי או בתואר שני כללי. בוגרי התואר הראשון לחינוך ספרות ילדים ישתלבו במערכת ההוראה בבתי ספר יסודיים, בגני ילדים, בגני חובה וטרום חובה במוסדות ציבוריים וגם פרטיים, וכן להשתלב בתוכניות לימוד ייחודיות בתחום הספרות לילדים.