בדיקה חוזרת ונשנית והערכה של מצב החינוך בארץ באמצעות רכזי ההערכה ברחבי בתי הספר מאפשרת למערכת החינוך להתפתח, להשתנות ולהשתפר. רכזי ההערכה בבתי הספר ברחבי הארץ מהווים חלק משמעותי מתפקודה והתפתחותה של מערכת החינוך. לרכז ההערכה גם חשיבות גדולה בפנים בית הספר והוא זה שיטמיע תרבות, יסייע לקבל החלטות פדגוגיות, יהיה בעל כל הנתונים, יכיר את הקהילה המדוברת, את הנורמות המקובלות ואת הדרכים להעביר את הלה.
מה הם תכונות האופי הנדרשות לרכז הערכה בבית הספר?
רכזי הערכה בבתי הספר צריכים להיות בעלי ותק במקצועות החינוך למיניהם ולהיות בעלי ידע ויכולת מקצועית גבוהה. כך למשל יש להכיר כלי הערכה שונים, הכרה וקשרים עם יועצים חיצוניים, קריאת דו"חות, ניתוח דו"חות, שליטה טובה בעולם המחשוב ומערכות המידע, יישום של מסקנות ועוד. כמו כן על רכז הערכה בית ספרי להיות בעל כריזמה, תקשורת בינאישית טובה, יכולת הדרכה ומתן משוב בצורה ביקורתית ועניינית.
רכז הערכה בית ספרי – איש מפתח
תפקידיו של רכז הערכה בבית הספר הם רבים ומגוונים. כחלק מתפקידו המרכזי ניתן למנות את נושא התרבות והשרשתו בבית הספר ושיתוף המורים בחוויה זו. רכז ההערכה הבית ספרי צריך להשתמש במורים כרשות המבצעת שלו ולהדריך אותם כיצד למדוד ולהעריך בעצמם את השינויים הנדרשים וכיצד ליישם אותם. רכז ההערכה הבית ספרי הוא אדם שמסייע לכוון את המטרות והיעדים של בית הספר ודרכים להשיג אותם. רכז ההערכה הבית ספרי יודע כיצד לתרגם דו"חות ונתונים ליישום בפועל.
רכז הערכה בבית הספר – למען התלמידים
בסופו של יום רכז ההערכה הבית ספרי נועד לסייע לתלמידים להגיע להישגים הגבוהים ביותר ולמימוש הפוטנציאל האישי הגבוה ביותר באמצעות ניתוח החברה ובחירת צעדים ליישום תוכניות ויעדים, זאת עושה באמצעות צוות ההוראה. רכז ההערכה הבית ספרי הוא הגוף המתווך בין בית הספר לבין גופים חיצוניים לשם מימוש מטרותיו והפרויקטים שמציב לעצמו. רכז ההערכה גם אחראי לסיוע בביצוע פרויקטים מיוחדים, פעילויות של מועצת התלמידים, סיוע לעבודת היועצת, מענה מהמורים ועל שביעות רצונם מתפקידם, סיוע למלחמה בנגע האלימות ועוד.