מערכת החינוך זקוקה באופן מתמיד למורים טובים שימשיכו בדרך לא פחות טובה מקודמיהם את מלאכת ההוראה. על מנת להיות מורה טוב, יש צורך בין השאר לקבל שיקופים מידי מורים מלווים ותיקים שכבר יודעים מה מצופה מהם וכיצד להשיג זאת. על ידי חניכה מסוג זה, ניתן לקדם את קליטתו של מורים חדשים, פרחי הוראה או גננים מתחילים בבתי הספר ובגנים. כך, מערכת החינוך מאפשרת למורים החונכים כמו גם למי שנכנס לתפקיד את ההזדמנות לקידום מקצועי לשני הצדדים – ועושה זאת בדרך של קורס המכשיר לתפקיד ומקנה את הכלים הנכונים לצורך מטרה זו.
מהן מטרות הלימודים להכשרת מלווה במערכת החינוך?
הקורס מאפשר ללומדים בו להבין כיצד לגשת לעניין החניכה- איך לפתח את תפישת תפקידו של החונך – אשר יסייע, יתמוך וישתף מן הותק שלו לטובת הלומד, הקורס יקנה כלים לפיתוח תקשורת בין-אישית ואישית טובה ודרך כך גם לפתח כישורים להנחיה ולהדרכה, להטמיע את הכלים לתקשורת רפלקטיבית – שתוכל לקדם את הלומד בדרך זו. הלימודים כוללים גם את סוגיית האתיקה המקצועית הכרוכה בתפקיד וכן את דרכי ההערכה ואת המחוונים לציינון (הענקת הציונים) לאלו שתחת חסותם.
מה הם נושאי הלימוד בהכשרת מלווה במערכת החינוך?
נושאי הלימוד בנויים מתוכן משתנה בין מוסד לימודים אחד למשנהו, ויכולים להכיל בין השאר נושאים כמו תקשורת בין-אישית, אתיקה מקצועית, פיתוח כישורי ההנחיה, מי הוא המורה המלווה ומוקדי הקושי שלו, כלים לרפלקציה (משוב) בונה, הערכה, בניית מחוונים וציינון פועלם של אלו שתחת חסותם, כלים מתוקשבים ככלי הנחיה, השפעתם של קורות חיים אישיות על דפוס הוראה וחינוך של מורה ועוד.
מי הוא קהל היעד האפשרי להכשרת מלווה במערכת החינוך?
בין הלומדים קהל היעד יכול להיות בעלי תעודת הוראה מכל הגילאים והמגזרים – מורים וגננות, ובעלי ותק הוראה מסוים על פי דרישת מוסד הלימודים בו מתקיים הקורס. תוכנית הלימודים מתאימה בדרך כלל למי שזמנו מאפשר לו לערוך שעות מעשיות במסגרת הקורס בנוסף לחומר העיוני הנלמד.