היום בתעשיית המוסיקה האלקטרונית וגם בתוך ז´אנרים כמו המיינסטרים, ניתן להבחין בצלילים מיוחדים שמשתלבים בתוך היצירה המוסיקלית. מי שאוזנו חדה, יוכל להבחין בכך בקלות, אולם הצלילים המיוחדים האלו הפכו כבר לעניין שבשגרה, עד שאוזן בלתי מיומנת לא מתעמקת כיצד מופק הצליל הזה או האחר, כל עוד הוא הרמוני ביחס לאחרים. כשמדובר על סינתזה בתחום הסאונד- המשמעות היא בניית צליל או שחזור צלילים. הסינתזה מאפשרת ליצור צלילים חדשים מתוך צלילים ממקור אחר, כשישנה שליטה מלאה על גוון הצליל, המרחב שלו, ועל הדינאמיקה.
כיצד מופקת סינטזה?
הכלים שעומדים לרשות המוסיקאי יכולים להיות כל אמצעי מוסיקלי- כלי נגינה, הקלטה באופן מסוים, ציוד נוסף המצוי באולפן, סינתיסייזר – שפעמים רבות מצוי גם באופן מובנה בתוך התוכנה לסינטוז חומרים מוסיקליים במחשב. ניתן ליצור את הסינטזה גם באופן אנלוגי על ידי שינוי מתוכנת של אורך גל- התדר שלו והפיצ´. כך, ניתן להקליט ולאחסן בזיכרון במחשב את אותה רשימה של מספרים (Wavetable) שתייצג מחזור גל אחד. יוצרים מזה בדרך כלל לופים ושולחים אותם כסמפלרים אל תוך הממיר הדיגיטאלי לאנלוג.
האוסילטור הדיגיטלי
אוסילטור יכול להיות מוחשי או וירטואלי, מדובר ברכיב אלקטרוני שמחולל צורות מחזוריות בגל, על פי פקודת Pitch שניתנה לו (התדר או כמות הפעמים שהרשימה נסרקת). כשמהירות הקריאה שנקבעת גבוהה פי כמה מכמות המספרים שברשימה שמרכיבה את הגל, הגל יקבע לתדירות שבה נקראה אותה רשימת מספרים במהירות המוגדרת, וסימנה של התדירות הוא הרץ. כך ניתן לשנות את מהירות התדר – פעולה בסיסית. האוסילטור מכוון את צורת הגל בחמש אפשרויות בסיסיות, וניתן לסנכרן (לחבר) ביניהם.
מה ההבדל בין סאמפלינג לסינטזה?
סאמפלינג (דגימה או סימפול) הוא צליל עשיר בדרך כלל במורכב מסינטזה ושמשתנה בזמן, ועושים לו לופינג, כלומר- משמיעים אותו במחזוריות. ניתן לעשות מניפולציות על גבי כל אותם מקטעים וסינטזות, ולהפיק דגימה לכל תו. את זאת ניתן לעשות על ידי העלאת או הורדת הפיצ´. סינטזה מאפשרת לשחזר צליל של כלי, אולם עד כה אי אפשר לשחזר באופן מדויק את המקור.