תואר שני הוא תחילת "ההארד קור" של הלימודים האקדמיים, אלו לימודים שנכנסים יותר בעובי הקורה של התחום הנלמד ומתמקדים בתחום עניין מפורט יותר. בדרך כלל תואר שני מקנה כלים למחקר – ועיקרו עיסוק במחקרים קודמים, למידת הכלים למחקר עצמאי ושימוש בהם עד לסוף התואר בו מוגש הפרויקט, ויש לו משקל רב בציון התואר השני. ככל שעולים יותר בדרגת ההשכלה האקדמית, מקומות התעסוקה בדרך כלל מתגמלים בשכר רב יותר – משום שדרושה מקצוענות ממוקדת הכשרה מתקדמת וכישרון בדרישות לתפקיד. התואר השני מצביע בדרך כלל על ניסיון רב יותר בתחום ופיתוח חשיבה ביקורתית לגביו.
חיפוש עבודה לבעלי תואר שני
בעלי תואר שני אשר בתהליכי חיפוש עבודה תלויים כמו כולם בתנאי ההיצע והביקוש בשוק, אולם יש להם יתרון רב על פני האחרים: המקצוע שרכשו מבוקש יותר, הכישורים הנדרשים לרכישת מיומנויות התפקיד כבר כנראה שם אם ישנה השכלה אקדמית מתקדמת – כך ניתן לבחור את העלית שבאליטה ששואפים להצלחה ומראים רצינות וכושר התמדה, ההשכלה ממוקדת בדרך כלל בתחום המבוקש. מצד מחפשי העבודה, הם יודעים בדיוק מה הם רוצים וכבר יכול להיות שצברו ניסיון או לפחות קשרים.
רכישת תואר שני להתקדמות מקצועית במהלך תקופת עבודה
יש מי שבוחר ללמוד את התואר השני תוך כדי תקופת העסקתם במשרה מבוקשת – כשהמטרה היא בעצם התקדמות דרך צינורות הקידום בחברה ולפי דרישות המכרזים בחברה. הרעיון הוא לצבור ניסיון ו"לעלות מלמטה" – להכיר את כל התפקידים בחברה מהתפקיד הזוטר ביותר ועד לתפקיד הבכיר ביותר. אם אנשי עסקים, בעלי מקצוע ואילי הון עשו זאת כבר לפניכם, כנראה שיש כאן מתכון להצלחה.
מי יכול להתקדם במקצועו באמצעות תואר שני?
ניתן לומר שכל בעל תואר שני הוא גבוה יותר בסולם ההיררכי של בעלי המקצועות, כמו למשל מורים, עובדי הייטק, עובדים בתחום הטכנולוגי ובתעשייה, אנשי עסקים וניהול ועוד. כשהתואר השני הוא המפתח לשינוי, יש בו כוח רב וניתן להנהיג רפורמות חברתיות באמצעותו, כלכליות, תעשייתיות, אישיות, חינוכיות ועוד – רבים שואפים לזה, והטובים שבראש הפירמידה זוכים לכך.