הן דוברות והן יחסי ציבור הם תחומים הקשורים לעולם הפרסום וליצירת תדמית מסוימת עבור מוצר כלשהו או אישיות כלשהי. עם זאת, מדובר בשתי מקצועות שונים לחלוטין וכל תפקיד וההכשרה המקצועית שלו, ההתמחות שלו, הדקויות שלו והניואנסים הרבים שלו. רבים תוהים מה ההבדל בין דוברות ליחסי ציבור וממהרים להיכנס לנעליים שלא מתאימות להם. מאמר זה יעמוד על ההבדלים בין תפקיד אחד למשנהו וישליך זאת גם על תחום הלימודים.
קהל היעד לשירותי דוברות ולשירותי יח"צ
אחד ההבדלים העיקריים בין יחסי ציבור לדוברות הוא קהל היעד שלהם – הלקוחות ומחפשי שירותים אלו. הדוברות מתרכזת בעיקר בהצגת איש ציבור או ארגון כלשהו מול אמצעי התקשורת תוך כדי התחשבות מלאה באינטרסים של הארגון. בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית התפתחו מאוד אמצעי התקשורת ועל כן תחום הדוברות הפך לפופולארי מאוד ורבים בוחרים לעסוק בו ולהציג את לקוחותיהם בפני עיתונאים, שבועונים, מגזינים, אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, ערוצי טלוויזיה ועוד. יחסי ציבור לעומת זאת הינו תחום כללי יותר ובתפקוד יומיומי שמטרתו לחשוף את הארגון או את האישיות המדוברת בכמה שיותר ערוצי תקשורת. פחות מדובר באדם עצמו ובאינטרסים ויותר בשיווק השם.
מול מי עובדים דוברים ומול מי עובדים יח"צנים?
דוברים עובדים בעיקר מול העיתונאים ואחראים על כינוס מסיבות עיתונאים במסגרת הפקת אירועים שונים כגון השקת מוצר חדש. הדובר הוא בעל קשר אישי וישיר לגורם אותו הוא משווק ומפרסם. הוא אחיו לנשק ולוקח חלק באינטרסים האישיים של אותו האדם. הדובר ישתמש בקשרים שלו ויזכה באהדת העיתונאים. הדובר אחראי ללוות את האישיות אותה מייצג בכל ראיון תקשורתי שהוא ויבדוק כל שאלה ושאלה שנזרקת לכיוונו. הפעילות של יחסי ציבור מושתת על קו מנחה עיקרי – שיווק. מדובר בתפקיד רחב יותר שלרוב מתבצע לא עבור אישיות מסוימת אלא ארגון, חברה או מוצר. מטרת יחסי הציבור הוא למשוך את תשומת הלב התקשורתית, בעוד במסגרת דוברות לא תמיד מדובר ביתרון. אדם העוסק ביחסי ציבור אחראי להפקת מותג מוביל, מושך עין ולתדמית טובה ומושכת בעיני הקהל. עובדי יחסי ציבור צריכים להיות בעלי יוזמה בעוד דוברים נדרשים להיות יותר נאמנים ומקצועיים.
מסלולי לימוד לדוברים ויחצ"נים
בין אם מדובר בעבודה כיחצ"ן ובין אם מדובר בעבודה כדובר – בסיס הלימודים הוא דומה. לרוב יידרש לפחות תואר ראשון בתחום התמחות של פרסום ושיווק. קורסים ולימודי תעודה נוספים יכולים רק לייעל ולהגביר את הסיכויים בתחרות הקשה בשוק העבודה. כך למשל קורס דוברות יהיה ממוקד בתחום הדוברות וקורס יחסי ציבור יכשיר אנשים לעבוד בתחום זה, בעוד תואר כללי בפרסום ושיווק ייתן את התמונה הכללית וייתן כר רחבה לכל סטודנט להשתקע במקצוע ובתחום הקורץ לו.