משחק (PLAY ולאו דווקא GAME) ויצירה תורמים להתפתחותו של הילד, ותוך כך יש בהם גם פוטנציאל ריפוי רב. בעולם כזה, הילד נמצא ב"אזור המוגן" ויכול לתת ביטוי לעצמו בסיפור, בתנועה, במוסיקה, בדרמה, באמנות חזותית ועוד. אמצעים אלו מהווים שפה בלתי מילולית שבה מתנהל התהליך הטיפולי העצמי של הילד. תוך כדי כך, הילד יכול להתאמן ולדמות מצבים אמיתיים של רגשות וחוויות, לתת ביטוי לפחד וגם לרגשות אסורים, וללמוד ולתרגל מצבים חדשים כמו נורמות התנהגותיות חדשות, להתאמן במתן פתרונות למצבים מורכבים ולהתוות לעצמו את הדרך עם סיוע המטפלים.
מי הוא קהל היעד לקורס טיפול בילדים במשחק ויצירה?
קהל המטפלים המוסמכים באמצעות קורס זה לעבודה עם ילדים ביצירה ובמשחק הם אנשים בעלי רקע בתחום החינוך, הייעוץ, הטיפול, האימון (קואוצ´ינג) וגם מתחום הנחיית קבוצות. היות ואלו עובדים גם עם ילדים ונוער, קהל היעד יכול להיות כזה שמעוניין לרכוש כלים יצירתיים לתקשורת בלתי מילולית, יצירתית ומפרה, לאפשר לילד לחוות חוויות מתקנות ולקיים עבודה טיפולית באמצעות משחק ויצירה.
מהן מטרות קורס טיפול בילדים במשחק ויצירה?
הקורס יעשיר את המשתתפים בכלים ובמיומנויות לשילוב אומנויות, משחק ודרכי יצירה בעבודתם מול ילדים, ותוך כך גם ירחיב את אפשרויות הטיפול בילדים המטופלים בהם, בקבוצה ובמשפחה הסובבת את הילדים. הקורס ישאב תכנים מן החינוך הרגיל ומן החינוך המיוחד, וישלב תכנים מתחום הטיפול באמנויות, גשטאלט ועוד. הגישה הרווחת בקורס מאפשרת למטפל להיות חלק מהמשחק ומן היצירה של המטופל, ואילו הכלים הם הדרך להעצמת התהליך של החיבור עם "הילד הפנימי" של כל אחד מן המשתתפים. (קורס זה אינו מהווה הסמכה לתרפיה באמנויות).
מהם תכני הלימוד בקורס טיפול בילדים במשחק ויצירה?
ככל קורס למטפלים, התכנים בקורס יורכבו מהתנסויות מעשיות תוך סדנאות ועבודות להגשה בדרך כלל – בתוך חלל סגור וכן בחלל הפתוח מתוך ההנחה כי אזור זה עשוי לקדם את העבודה. בין התכנים הנלמדים בקורס: תיאוריות ומודלים יצירתיים, פסיכולוגיה התפתחותית, טיפול באמצעות משחק, המשחק הפנטסטי, דרמה, תנועה, מוסיקה, ספרות ואמנות.