במהלך הקריירה מקובל מאוד בארץ ובעולם שמקום העבודה מוציא את העובד להשתלמויות מטעמו, אותן הוא מממן עבור העובד. אולם רבים שואלים את עצמם מהי השתלמות? התפיסה המקובלת קובעת כי השתלמות היא דרך טובה עבור העובד לשפר את תנאי ההעסקה שלו כגון העלאת גובה המשכורת, הטבה בתנאי העבודה וכן הלאה. התפיסה הזאת היא התפיסה הרווחת בשל קיומו של גמול השתלמות שקיים בחלק ממקומות העבודה כפועל יוצא של הסכמי עבודה קיבוציים או חוזים אישיים, אולם יש לעשות אבחנה בין השתלמות לגמול השתלמות.
מהי המטרה של ההשתלמות?
מטרת ההשתלמות היא לחשוף את העובד לידע נוסף בתחום המקצוע שלו. באמצעות חשיפה לידע נוסף, ולימוד של יכולות ופיתוחים חדשים בתחום העבודה של העובד, הוא למעשה מחדד את היכולות הקיימות שלו, מסגל לעצמו יכולות חדשות, ולמעשה הופך לעובד מיומן ואיכותי יותר. זאת הסיבה שהשתלמויות מקצועיות מתבצעות ביחס ישיר לתחום העיסוק של העובד היוצא להשתלמות, כך למשל שמורה או מחנך יוצא להשתלמויות בתחום החינוך, ואיש הייטק יוצא להשתלמויות הקשורות למחשבים.
רווח נקי של העובד והמעביד
מקובל לחשוב שהעובד הוא המרוויח העיקרי מכל נושא ההשתלמויות. הוא יוצא ללימודים ומקבל הכשרה נוספת על חשבון שעות העבודה ובמימון העבודה, ומקבל יכולות חדשות שממקצעות אותו והופכות אותו למנוסה ואיכותי יותר. לעומת זאת, גם המעביד מרוויח לכל נושא ההשתלמות. בתמורה להשקעה של המעביד הוא מקבל עובד מקצועי יותר שמהווה נכס משמעותי עבורו ומסייע לו בצורה טובה יותר לממש את מטרות העסק. בנוסף לכך, עצם הוצאה של עובד להשתלמות יוצרת סימפטיה והערכה של העובד כלפי מקום העבודה שלו, והמעביד מקבל למעשה עובד נאמן ומסור בתמורה.
סוגים שונים של קורסי השתלמויות
בנוסף להעמקת הידע המקצועי, קורסי השתלמויות רבים משמשים למעשה להרחבת אופקיו של העובד, ומעניקים לו ערך מוסף בתחומים שאינם דווקא קשורים באופן ישיר לתחום העיסוק שלו. קורסי השתלמות כגון קורסי מחשבים למיניהם, קורסי גישור, לימודי שפות, קורסים מתחומי הכלכלה והפיננסים, קורסים הקשורים למדעי החברה, גרפולוגיה, צילום ועוד. קורסים אלו מתמקדים בפיתוח אישיותו של העובד ובאופן עקיף הופכים אותו לעובד איכותי יותר.