אם המוזיאון הראשון הוקם באלכסנדריה במצרים ההלניסטית במאה ה-4 לפני הספירה ושמו נגזר מהמילה מוזה, כלומר "היכל המוזות" שהיה בית להוגי דעות למיניהם ולמדענים, ומוזיאון נוסף בפרגמון שבתורכיה הכיל אוסף חפצים באותה התקופה הם המוזיאונים הראשונים המוכרים לנו כיום, הרי ששמו לא השתנה עד להיום, וייעודו הפך ורסטילי – כשהוא חובק כל תחום בעל משמעות אמנותית, היסטורית, ארכיאולוגית וכיוצ"ב. לכל מוזיאון או לכל תערוכה בו ישנו אוצר שבחר את החומר המוצג לקהל, וכן הדרכת מוזיאונים אשר יוצרת את הקשר המילולי המקנה את כל הידע שסובב סביב המוצג.
מהן מטרות קורס מדריכי מוזיאונים?
מדריכי מוזיאונים ירכשו ידע בתחום שבו הם מעוניינים להדריך, יקבלו כלים להדרכות קבוצות מבקרים, ליווי שלהם, יעסקו בהפעלות מיוחדות ועוד. הקורס יסוב בין השאר סביב למידת התכנים, רכישת ידע הקשור לחינוך במוזיאונים, ימי סיור במוזיאונים ובאתרים מיוחדים ועוד. אופן הקניית ההכשרה נעשה בדרך של הרצאות, חומרי קריאה בבית, יתכנו עבודות להגשה או פרויקט גמר וכן תהיינה התנסויות מעשיות בהדרכה לתצוגות.
מהם נושאי קורס מדריכי מוזיאונים?
נושאי הלימוד ואופן העברתם בקורס מדריכי מוזיאונים עשויים להשתנות ממוסד לימודים אחד למשנהו. בין השאר יכילו תכנים הקשורים בהדרכה ובאופן של העברת מידע פרונטאלית לקהל תכנים בנושאי מערכי הדרכה, בניית שיעור, מיפוי צרכי הדרכה, התאמת רמת הלימוד והתוכן לקבוצה, לימודי היסטוריה כללית או ממוקדת נושא, בניית חומרי עזר למטיילים, כיצד לבנות סיור שיעניין את הקהל המטייל ועוד. הלימודים יתבצעו בעיקר באופן עצמאי, אולם יתכנו שיתופי פעולה וסדנאות חוויתיות בהרכבים של קבוצות לומדים.
מי יכול להיות מדריך מוזיאונים?
בהתאם לדרישות התפקיד, למדריך מוזיאונים דרושה יכולת לימוד עצמית גבוהה על מנת ללמוד בכל פעם מחדש חומר לתצוגה נוספת וידע חדש שנרכש, רצוי שיהיה פוטנציאל גבוה להדרכה – יכולת ביטוי רטורי גבוהה שמשתנה מול קהלי יעד משתנים, יכולת לתקשורת בין אישית גבוהה, מוטיבציה גבוהה לעסוק בתחום ההדרכה וכן שפות נוספות יכולות להקנות יתרון אישי.