אלימות בבית הספר קיימת מדי יום ולא נעלמת – אין להתעלם ממנה! ישראל, כבמדינות מערביות אחרות מתקדמות עדיין נמצאת מאחור בנתונים הסטטיסטיים של אלימות בבתי הספר. מערכת החינוך עורכת מחקרים ותוכניות התערבות רבות באלימות בבתי הספר בארץ, ובעקבות כך הוגשו המלצות מפורטות לצמצום האלימות בדו"ח ועדת וילנאי, ונערכו מחקרים מערכתיים מקיפים כלל ארציים. המורים נדרשים לאתר ולתת מענה למקרי האלימות הללו – לטפל בפוגעים ובנפגעים, ולהגיב באופן מיידי. אותם מורים נדרשים גם לתת את הדין ואת החשבון להנהלת בי"ס, למשרד החינוך ולהורי התלמיד על אותה תגובה בה נקטו באותו מקרה.
מהן מטרות קורס אבחון אלימות בביה"ס למורים?
הקורסים לאבחון אלימות בביה"ס למורים נועדו להעניק מענה לבעיית האלימות ההולכת וגוברת שפושה בבתי הספר. תוך כדי הקורס, המורים יוכלו להבין את הכוח שבידם לעשות את השינוי לעולם מופחת באלימות ובחינוך דור העתיד להתנהגות אחרת. הקורס יקנה את הכלים הרלבנטיים תוך כדי התנסות יישומית בשטח, ילמד כיצד לטפל במקרי אלימות למיניהם בבית הספר, כיצד לשתף את התלמידים במשימת מניעת האלימות והטיפול בה על פי הצינורות המקובלים ועוד.
מה נושאי הלימוד בקורס אבחון אלימות בביה"ס למורים?
נושאי הקורס מקיפים תכנים רבים ורלבנטיים, על כן אלו יוכלו להשתנות ממוסד לימודים אחד למשנהו. בין השאר נושאי הלימוד יוכלו להיות אבחון אלימות, הגדרת אלימות, מצבי לחץ והתמודדות, יחסי הורים ילדים, התמודדות עם רגשות קשים, ביקורת וכוחניות, גורמים מטפלים, סביבת התלמיד, הצבת גבולות, שיתוף פעולה, מחקרים וסטטיסטיקה בנושא האלימות בבתי הספר, אלימות כלפי מורים ואלימות כלפי ילדים ועוד. הקורס בדרך כלל כולל גם התנסות יישומית.
למי הקורס יוכל להתאים?
כל העוסק בחינוך יוכל לקחת חלק בקורס למניעת אלימות בקרב ילדים, ובכלל זה מנהלי בית ספר, יועצים חינוכיים, מורים ועוד ובכל זאת אף על פי שהקורס מיועד בעיקרו למורים ולאנשי הוראה, הוא יכול להיות לעזר גם לעובדים סוציאליים ולמיישמי שיטות התנהגות שונות בבתי הספר כמו למשל מטפלים באמנות, אנשי ניתוח התנהגות ועוד.