טבעו של החומר האורגני הוא להתכלות, להפוך לחלק ממחזור החיים ולהיות חלק נטמע באקולוגיה כל עוד המאזן איננו מופרע. כשמכניסים אל המשוואה חומרים אי-אורגניים או כאלו שמפרים את האיזון האקולוגי – כמו למשל שינוי בכמות יחידות בעלי חיים מסוימים או העברתם לבית גידול אחר או ביתי, הזרמת שפכים לא מסיסים או שימוש בגזים מזיקים לאוזון באופן שיטתי – המאזן מופר. הנדסת הסביבה היא חלק מיחסי גומלין שבין טבע לאדם, ועוסקת בניסיונות ובשיטות טכנולוגיים להפחתת הזיהום בים, באוויר וביבשה וגם פועלת למניעת הדרדרות המצב הקיים באיכות הסביבה.
מהן מטרות לימודי הנדסה סביבתית?
לימודי הנדסה סביבתית הינו תחום מתקדם המשלב את הידע שרוכש המהנדס במהלך לימודים לתואר ראשון וכן לתארים מתקדמים (M.Sc, M.E, Ph.D) ביחד עם ידע הסביבה. בוגרי תארים אלו יכולים להתמחות באין ספור תחומים הקשורים לסביבה כמו למשל הטיפול במים ובשפכים, פסולת ביתית, זיהום אויר ועוד או לפתוח חברת יזמות חדשה בתחום. ההכשרה מאפשרת לא רק לתכנן ולפתח מוצרים ושירותים בתחום, אלא גם לפקח עליהם, להסיק מסקנות ולפעול בהתאם.
מה לומדים בתארים בלימודי הנדסה סביבתית?
בתואר הראשון לומדים לימודי מבוא ולימודים במקצועות ריאליים כמו פיזיקה, מתמטיקה, סטטיסטיקה ועוד. הלומדים יכולים תוך כדי התואר לגבש לעצמם את התחום שמעניין אותם ושנלמד במוסד שבו בחרו ללמוד, ולהשתלם בו בשנים האחרונות לתואר. התואר השני מכשיר את הלומדים למחקר בתחום, או שהלומדים לא מגישים את עבודת המחקר אלא מעמיקים בתחום הידע המעניין אותם, התואר השלישי כולל פרסום מחקרים מקיפים בתחום ועוד.
מה אפשרויות התעסוקה לבוגרי תארים בלימודי הנדסה סביבתית?
בתחום מתפתח כמו הנדסת הסביבה הביקוש לבעלי תארים הוא רב. חברות הייטק וחברות יזמות למיניהן, לעסוק בייעוץ, בפיתוח ומחקר של תהליכים סביבתיים ובתעשייה, לפתח מוצרים ידידותיים לסביבה שפחות ופחות מנוסים על בעלי חיים, להציע שירותים מועילים לסביבה, לעסוק בהנדסה סביבתית במפעלים ובתעשיות על כל סוגיהן, במחשוב ובבקרה לתהליכי ניטור וטיפול, לפקח ולאכוף ברשויות הממשלתיות ועוד.