לכל סטודנט יש את השיטה אליה הוא רגיל להתכונן למבחנים. למעשה, את השיטה הזו אנו מפתחים כבר בגיל צעיר, בבית הספר היסודי, וההרגלים אותם רכשנו אז מלווים אותנו גם במבחנים לתואר הראשון באוניברסיטה וגם למבחנים בקורסים או לימודי תעודה למיניהם. שיטת הלימוד שלנו היא בעצם אסטרטגיית הלמידה שלנו – הדרך בה אנו קולטים ומבינים חומר חדש. ישנן כל מיני אסטרטגיות למידה שונות הבאות לידי ביטוי באופן בו אנו ניגשים לטקסט, זוכרים ומפנימים אותו.
סוגים של אסטרטגיות למידה
כאמור, לכל סטודנט יש את אסטרטגיית הלמידה שלו. באופן עקרוני רוב אסטרטגיות הלמידה מתמקדות במספר נושאים: האופן בו אנו קוראים את החומר כולל אבחנה בין עיקר לטפל וסידור המידע החדש שקראנו, האופן שבו אנו מאחסנים ושולפים את המידע כאשר לכל אחד יש את הטכניקות הנוחות לו לארגון החומר בראש בצורה שניתן יהיה לזכור ולגשת אליו, אסטרטגיית כתיבה של תשובות לשאלות המבחן, הדרך בה אנו מתמודדים עם שאלת בחירה מרובה, קרי, שאלות אמריקאיות ולבסוף, ניהול נכון של זמן הן בתקופת הלימודים למבחן והן במבחן עצמו.
מדוע אנו זקוקים לאסטרטגיות למידה?
אסטרטגיות למידה מקנות לנו את היכולת להפוך את כל תהליך הלמידה לאפקטיבי יותר. באמצעות אסטרטגיות למידה אנו מסוגלים להפוך את חוויית הלימודים לחוויה חיובית ולבוא בביטחון רב יותר למבחן. בנוסף לכך פיתוח אסטרטגיית למידה מאפשרת לכל סטודנט להכיר את עצמו טוב יותר, לדעת מהן הנקודות בהן הוא מתקשה ולתת להם יותר דגש, ומהן הנקודות החזקות שלו דרכן הוא יכול לשפר את דרכי הלמידה שלו. לאחר כל התהליך הסטודנט לומד להתגבר על משברים ומכשולים ויוצא מחוזק יותר.
אסטרטגיות למידה – מתאים לכל אחד
פיתוח אסטרטגיות למידה אינה מיועדת אך ורק לסטודנטים באוניברסיטה. פיתוח אסטרטגיית למידה יכולה להועיל לכל אחד בין אם מדובר בתלמיד תיכון או בית ספר יסודי, או בין אם מדובר באדם מבוגר המעוניין לחדד את מיומנויות הלימוד שלו. המרוויחים הגדולים מתהליך פיתוח אסטרטגיית הלמידה הם אנשים בעלי לקוי למידה כמו אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז למשל. הקשיים איתם אוכלוסייה זו מתמודד הם גדולים לאין שיעור מאוכלוסיות רגילות, ואסטרטגיית למידה היא בדיוק הדבר שיכול לעזור להם להתמקד.