הכלכלה הסינית נחשבת לכלכלה המתפתחת ביותר בעולם, כאשר קצב הפיתוח האדיר מפתה הרבה מאוד יצואנים ישראליים לעשות עסקים עם הענק העולה מן המזרח. איך מייצאים נכון לסין, מה הסכנות והיכן טמון הפוטנציאל הגדול ביותר לרווח?
כל העולם מדבר כבר שנים על עלייתה של האימפריה הסינית ועל ההתמקמות המהירה שלה במרכז התעשייה והייצור העולמית, עובדה שהפכה אותה לאחת המדינות המתפתחות ביותר בעולם, שעושה זאת בצעדי ענק. יש אפילו אומרים כי סין הגדולה תופסת לאט ובטוח את מעמדה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית כמדינה החזקה והמשפיעה על פני כדור הארץ, עם הכלכלה החזקה והיציבה ביותר בתבל, מעמד ממנו נהנית ארצות הברית במשך מספר עשורים ללא עוררין.
משולש הקסם סין - ארצות הברית – ישראל
סביב סוגיית המעמד הבינלאומי ישנו הרבה מאוד מתח בין שני הענקים, ארצות הברית וסין, כאשר למתח הזה יש השפעה ישירה על הסכמי מסחר ותהליכים כלכליים בין ישראל לסין. ישראל נחשבת לבת בריתה של ארצות הברית, ונהנית מתמיכה כלכלית של מיליארדי דולרים כל שנה. מסיבה זו ארצות הברית אינה רואה בעין יפה כל ניסיון מצד ישראל לחבור לכלכלה העולה מן המזרח. תופעה זו באה לידי ביטוי במיוחד בתחומי התעשייה הצבאית, וקיומם של הסכמים בין ארצות הברית לישראל המונעים מן האחרונה לקיים קשרים מסחריים בתחום עם הענק הסיני.
|
|
ארה"ב - ball and chain של מסחר ישראלי עם סין |
|
|
ייצוא ישראלי לסין
למרות ההסכמים והמתח הקיים במשולש הקסמים הזה, בו ישראל מנסה ליהנות והיתרונות הכלכליים הרבים של קשרי מסחר עם סין, תוך כדי ניסיון להימנע מלהרגיז יותר מדי את בעלת בריתה המיתולוגית, הנתונים הכלכליים מראים כי הייצוא הישראלי לסין נמצא במגמת עלייה דרסטית. על פי הדיווחים, בשנת 2011 הייצוא הישראלי לסין הסתכם ביותר ממיליארד דולר, כאשר סין עוברת ממקום עשירי למקום הרביעי ברשימת יעדי הייצוא המועדפים על התעשיינים הישראלים. למרות הנתונים המרשימים הייצוא לסין רחוק מלהגיע למיצוי מלוא הפוטנציאל שלו, ויש שטוענים כי שוק הייצוא לסין יכול להגיע לסכום שכמעט ומכפיל את סכום הייצוא אשתקד.
איך ממשים את פוטנציאל הייצוא לסין?
לדעת תעשיינים מומחים ייצוא נכון לסין, הממצה את מלוא הפוטנציאל הכלכלי שלו, הוא ייצוא אשר מתמקד בפעילות באזורים המתאימים, כאשר המטרה המרכזית היא להגיע לאזורים ומחוזות הגדולים והחשובים. בסין הענקית ישנם הרבה מאוד מחוזות גדולים וחשובים שטרם "טעמו" מסל הייצוא הישראלי. לצורך הדגמה, מחוזות סצ´ואן, שנגחאי וגואנדונג, שמהווים 70% מכלל הייצוא הישראלי לסין, מהווים בסך הכול 40% מכלל הייבוא של סין עצמה, כך שישנם עוד כ60% של פוטנציאל ייצוא לא ממומש. סין כמדינה מתפתחת זקוקה לאספקה משמעותית של חומרים ותעשיות הנחשבות לתעשיות בהן יש למדינת ישראל הישגים משמעותיים בזירה העולמית כגון פיתוחים בתחום המים, ציוד רפואי, והייטק.
|
|
סין זקוקה לאספקה של ציוד רפואי - יתרון גדול ליצוא עבור מדינת ישראל |
|
|
יצירת קשרים – המפתח להצלחה
מן הנתונים המובאים מצטיירת תמונה כאילו הייצוא לסין הוא גן עדן עלי אדמות, וקרקע פורייה לכל יצואן המעוניין להפיק רווחים ללא כל מאמץ. בפועל, הייצוא לסין רחוק מלהיות גן של שושנים. התרבות הסינית אינה סובלנית כלפי זרים, וההבדלים התרבותיים מהווים מכשול משמעותי בביסוס יחסי מסחר יציבים. העבודה מול סין דורשת סבלנות אין קץ ועצבים מברזל, שתי תכונות מוערכות בעיני הסינים וחסרות ליצואן הישראלי הממוצע שלא אוהב להתמודד עם בירוקרטיה. כאשר נכנסים לעסקי ייצוא לסין צריך להבין כי ההשקעה המתבצעת היא השקעה לטווח ארוך, ולפני שתוכלו לעשות עסקים אמיתיים תצטרכו לבסס יחסי אמון הדדי עם הגורמים מן הצד השני. לשם כך יש לבנות רשת של קשרים ויחסים טובים עם אנשי חשובים בעמדות מפתח בכלכלה הסינית. בלי רשת קשרים אפקטיבית אין זה משנה איזה מוצר יש לך ביד כי לא תוכל לעשות איתו מאומה.
|
|
אין חשוב יורת מיצירת קשרים עסקיים ואישיים להצלחת הליכי הייצוא |
|
|
הכרה מעמיקה של תרבות הצריכה הסינית
השוק הסיני מתנהל על פי אותם עקרונות של שאר שווקי העולם, לפיהם על הסוחר להתאים את עצמו לקהל היעד שלו. על מנת להבין כיצד מוכרים לסינים, ומה בעצם הצרכן הסיני מחפש, יש להכיר תחילה את תרבות הצריכה של העם הסיני ששונה בתכלית מתרבות הצריכה המערבית המוכרת ליצואנים הישראלים היטב. העבודה מול הצרכן הסיני דורשת יצירתיות והכרה עמוקה של המצב התרבותי, החברתי והסוציאלי בסין. השוק הסיני אינו מתבסס על פי אינטרסים כלכליים טהורים משום שהוא נשלט בעיקר על ידי הממשלה הסינית שבוחרת לתעדף תחומים מסוימים על פני אחרים מתוך מניעים אידיאולוגיים או אחרים, עובדה שיש לקחת בחשבון.
|
|
הכרה של התרבות הסינית יכולה גם היא לסייע לקירוב הלבבות והכיסים |
|
|
גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון
ישנם מספר גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני שמתחילים בכלל להניע את הגלגלים לקראת פעילות ייצוא לסין. למשל, העובדה שבסין תופעת חוסר השקיפות היא עובדה נתונה ומצב קבוע, וכן התשתית המשפטית של כל עולם העסקים איננה מפותחת על פי הסטנדרטים המוכרים לנו במערב. בנוסף לכך סין סובלת מבירוקרטיה קשה המתאפיינת בקשיים ממשיים בהשגת מימון ובאכיפת חוזים. את ל הגורמים הללו יש לקחת בחשבון כאשר יוצרים תכנית עסקית, ובמקרים רבים הייצוא לסין פשוט מאוד לא משתלם.