הגיל הרך הוא גיל בו הקליטה והתפישה הקוגניטיבית מתעצבת ומתחדדת בגרף מעריכי. אנשי חינוך והורים רבים מנצלים את העובדה הזו תוך שימוש במשחקי חשיבה המותאמים לגיל זה
בגיל הרך, כל היכולות של אותו פוטנציאל גנטי מתחילות להתממש, כשזהו השלב הקריטי למעשה. כל אותן היכולות – הרגשיות, המנטאליות והקוגניטיביות, המוטוריות ועוד, הן יכולות המתפתחות בד בבד ושזורות זו בזו, כשעד לגיל 5 יגיע המוח לכ – 90% מגודלו הפוטנציאלי. הצלחה בפעילות מוטורית תוביל להתקדמות בתפישה הקוגניטיבית ולהיפך בדרך כלל, תוך תחושת חיזוק מההצלחות הקטנות שבשטח מההורים המחזקים ומהדמות המנחה. כל משחק מקנה כלים לחשיבה מעט שונה אחד מהשני, וכאשר המנחה רואה כי ישנה התקדמות בלמידה – ניתן להעלות את רמת הלימודים דרגה אחת למעלה, באופן מותאם, מאתגר ומגרה את החושים.
מהן מטרות קורס משחקי חשיבה לגיל הרך?
הקורס מכשיר את הלומדים בו להדריך משחקי חשיבה בגילאים הקריטיים המוקדמים ביותר לחייו של אדם. הקורס יקנה את הכלים הנדרשים על מנת להתאים את המשחקים על פי רמת לימוד מאתגרת במשחקים ליחיד ולקבוצות, יאפשר לחזק בגיל הרך את היכולות הקיימות ולחזק היכן שניתן את הגילויים והיכולות החדשים המתגלים תוך כדי הפעילות. משחקי חשיבה אלו מעשירים את ארגז הכלים של אנשי חינוך לגיל הרך, ותוך כך מאפשרים גם פיתוח מיומנויות חברתיות בגיל הרך כשהמנחה הוא המקור ללמידה זו.
|
|
פיתוח מיומנויות חברתיות באמצעות משחקי חשיבה |
|
|
מהם נושאי הלימוד בקורס משחקי חשיבה לגיל הרך?
התכנים המועברים בקורס משחקי חשיבה לגיל הרך שונים ומשתנים ממוסד לימודים אחד לשני, אולם ברובם ככולם ניתן למצוא את חשיבות משחקי החשיבה בגיל הרך, היכרות עם סוגי משחק שונים ויתרונותיהם, התאמת המשחקים על פי קריטריונים, פיתוח היוזמה של הילד, פיתוח המיומנויות החברתיות, חיזוקים, התפתחות המוח אצל ילדים בגיל הרך ועוד. מלבד התכנים העיוניים, הלומדים יחוו התנסות יישומית של החומר שנלמד.
למי הקורס יכול להתאים?
קורס משחקי חשיבה לגיל הרך נועד בעיקר לאנשי חינוך העוסקים בטיפול בגיל הרך, ויכולים לכלול מטפלות בילדים, גננות וסייעות גננת ועוד. הוא יכול להתאים גם להורים המעוניינים להתקרב לילדיהם על בסיס משחק, לפתח את רמת הקשב שלהם, מיומנויות רגשיות, חברתיות, קוגניטיביות ועוד. הלומדים בקורס יכולים להיות גם אנשים בתחום התרפיה לגיל הרך המעוניינים להעשיר את ארגז הכלים שלהם.