מדוע תוכניות הלימוד הפרטיות בישראל לתואר הופכות להיות כל כך פופולאריות על אף החלטתה של המל"ג לא לתמוך בהן? מה המשיכה לתואר מקוצר במחיר גבוה?
תוכניות הלימודים הפרטיות בישראל באוניברסיטאות והמכללות תפסו תאוצה גדולה בשנים האחרונות ועל פי מחקרים אחרונים קיימת עלייה חדה בהרשמה לתוכניות לימוד אלו. במסגרת התוכנית הפרטית נרשם תלמיד לתוכנית שהיא מחוץ לתקציב האקדמי ועל כן משלם מחיר שיש הרואים בו מופקע כיוון ואינו ממומן ע"י המדינה. הסטודנט בתוכנית הלימודים הפרטית מוציא עשרות אלפי ₪ יותר מהמסלול הרגיל וזוכה לקבל תואר בזמן מקוצר, עם תנאי קבלה נוחים. חילוקי הדעות בנושא זה הן רבות. יש הטוענים כי מדובר בתוכנית לימודים שמגדילה את הפערים החברתיים ואת הרצון לתת הזדמנות שווה לכל אזרח להשכלה ויש הטוענים כי אותם סטודנטים שבוחרים במערכת הלימודים הפרטית מסייעים לממן מלגות והוצאות חשובות למוסדות האקדמאים.
|
|
איך כדאי לעשות תואר? בתוכנית לימודים פרטית או ציבורית? |
|
|
איך קמו תוכניות הלימוד הפרטיות ומדוע התחזקו?
תוכניות הלימוד הפרטיות נתנו את ניצניהם הראשונים בשלהי שנות ה80 – תחילה בתחומי לימוד בודדים ובהמשך התרחבו לתחומי לימוד נוספים וכיום ניתן למצוא כמעט בכל נושא מסלול לימודים פרטי – בין אם מדובר בתחום הפוליטיקה, ניהול עסקי, לימודי מזה"ת, פילוסופיה, הנדסה, רפואה ועוד. תוכניות הלימוד קמו מתוך צורך של מוסדות הלימוד האקדמאים, בפרט האוניברסיטאות שמתוקצבות על ידי המדינה, להכניס תזרים נוספים בעקבות קיצוצים קשים בתקציב החינוך. מוסדות הלימוד שמתוקצבים על ידי המדינה מצאו עצמם מנסים להתמודד עם תקציב דל ולמצוא דרכים להזרים כספים נוספים ותוכניות הלימוד הפרטיות היוו פיתרון מעולה לכך שזכה להצלחה ותנופה עד ימינו אנו.
מהי עמדת המל"ג בנושא תוכניות הלימוד הפרטיות?
המל"ג – המועצה להשכלה גבוהה – הינו גוף המפקח על לימודים אקדמיים ברחבי הארץ. אישור של המל"ג מהווה פרמטר חשוב בבחירת מסלול לימודים עבור המועמד שכן המל"ג אחראים על הכרה רשמית בתואר וכך זה מתקבל גם בשוק העבודה. המל"ג סירבו לשתף פעולה עם תוכניות הלימוד הפרטיות והחליטו לא לתקצב אותם ולא להכיר בהן באופן רשמי ולמרות זאת אנו עדים למגמת עלייה משמעותית בתוכניות לימוד אלו! נראה כי היתרונות של תוכנית הלימודים הפרטית גוברים על אישור המל"ג.
|
|
מרצים ברמה גבוהה שמעבירים ידע איכותי הן ללומדים בתוכניות הפרטיות והן ללומדים בתוכניות הציבוריות |
|
|
בעד תוכניות הלימוד הפרטיות
חילוקי הדעות בנושא תוכניות הלימודים הפרטיות בישראל הם רבים ויוצרים קרע בין תומכים ומתנגדים לתוכנית. בצד התומכים מציגים יתרונות רבים של תוכניות הלימוד הפרטיות – אמנם הם יקרות אך הסטודנטים שניגשים לתוכניות אלו יכולים לממן אותם ובכך מסייעים למערכת הלימודית-ציבורית להתפתח – בין אם מדובר במימון מלגות, הרחבת קמפוסים, בניית מעבדות חדשות וכו´. המרצים שלוקחים חלק בתוכניות הלימוד הפרטיות לעיתים מלמדים גם בתוכניות הלימוד הציבוריות – התגמול במשכורת שהם מקבלים מסייע להעלאת המוטיבציה ותכנון שיעורים ותוכניות לימוד חדשות ומעמיקות שמשליכות הן על הסטודנטים במערכת המתוקצבת-ציבורית והן על אלו במערכת הפרטית. היתרון הגדול ביותר כמובן, מבחינת מוסדות הלימוד המתוקצבים על ידי המדינה (בעיקרן האוניברסיטאות), הוא הסיוע במימון פרויקטים ופעולות של מוסד הלימודים מבלי להיות תלויים בתקציב הזעום שמקבלים מהמדינה.
|
|
במקום ליצור אחידות בין הסטודנטים תוכניות הלימוד הפרטיות יוצרות פערים חברתיים - אומרים המתנגדים |
|
|
נגד תוכניות הלימוד הפרטיות
המתנגדים, מצד שני, טוענים כי מדובר בתהליך של מסחור והזניה של מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה – דבר שמהווה את ההפך הגמור מהעקרונות של מוסד לימודים גבוה. על פי דברי המתנגדים תוכניות הלימודים הפרטיות יוצרות פערים חברתיים ופוגעות בעיקרון השוויון בלימודים בישראל. כמו כן לוקחות תוכניות הלימוד הפרטיות סכומים מופקעים לסטודנטים שסה"כ רוצים לעשות תואר שני או תואר ראשון במסלול נוח יותר ובכך לשלב למשל חיי משפחה ועבודה יחד עם יום לימודים מרוכז אחד בשבוע – דבר שצריך להיות מוענק ולהתאפשר להם גם במערכת הציבורית.