המרכז הישראלי לבחינות ולהערכה הוקם אי שם בשנת 1981, בהתאם להחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות בישראל. אלה ביקשו ליצור מערכת מבחנים אחידה ומקצועית, שמטרתה לחזות הצלחה בלימודים האקדמאיים, ובתוך כך לסייע בתהליך הבררה והמיון של המועמדים ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. כך, אפשרה הקמת המרכז לאגד את הכוחות האיכותיים בתחום הפכיסומטריקה וההערכה, כמו גם לשפר ולייעל את בחינות הכניסה למוסדות הנ"ל.
מהם מטרותיו של המרכז הארצי לבחינות והערכה?
מטרותיו העיקריות של המרכז מתמקדות בבנייה והפעלה של מערך בחינות אחיד ומשותף עבור כלל המוסדות להשכלה גבוהה; מתן שירותי הערכה, מיון ובררה של מועמדים למוסדות אחרים; פיתוח כלי מיון והערכה בכל הנוגע לחינוך והשכלה גבוהה; עריכת מחקרים בנושאים הקשורים בתחום; וקידום עולם הבחינות, המדידה וההערכה בישראל. לשם השגת מטרות אלה, מהווה המרכז חבר פעיל בגופים מקצועיים לאומיים ובין לאומיים בתחום המדידה וההערכה.
מהם תפקידיו של המרכז הארצי לבחינות והערכה?
המרכז הארצי לבחינות והערכה יוצר, כאמור, את בחינות הכניסה לאוניברסיטאות ולשאר המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. בכל שנה בוחן המרכז כ-80 אלף מועמדים, תוך ריכוז מערך הבחינות על שלל נדבכיו: החל מקליטת הנרשמים ושיבוצם לאזורי ומועדי בחינה, דרך ניהול מהלך הבחינות בישראל ולעיתים אף בחו"ל וכלה בניקוד תוצאות הבחינה ודיווח הציונים למוסדות הלימוד ולנבחנים. זאת, לצד אבחון נבחנים המצריכים תנאים מיוחדים בשל מוגבלות פיסית או לקות למידה. בין הבחינות עליהן אמון המרכז- פסיכומטרי, הערכת כישורים מיוחדים ויכולות לא-קוגניטיביות, מבחני ידע ומבחנים עבור מערכת החינוך בישראל.
כיצד מתנהל המרכז הישראלי לבחינות והערכה?
המרכז הארצי לבחינות והערכה מוגדר כעמותה, המהווה מוסד ציבורי ללא כוונת רווח. חברות העמותה מורכבות מהאוניברסיטאות המובילות בישראל, בעוד נציגיהן פועלים כועד מנהל שתפקידו לפקח על המרכז. צוות עובדי המרכז כולל בעיקר אנשי מקצוע וחוקרים בתחום הפסיכומטריקה, כאשר לצידם עומדים מומחי מחשב ואנשי מנהלה. את פעילות המרכז מלווה מועצה מדעית שאנשיה נבחרים מישראל ומחו"ל, ומטרתה לבחון, לבקר, לייעץ ולהבטיח את פעילותו המיטבית של המרכז.