הורות אינה מקצוע נלמד, וההתמודדות היום יומית עם ילדים בעלי אוטיזם מעמידה את ההורים בפני חרדות קיומיות, אתגרים רבים, קושי בתקשורת ולעתים רבות גם חוסר אונים מול התנהגות חוזרנית. שיטת ABA מציעה שינוי התנהגותי על פי תיאוריית הלמידה.
על פי שיטת ABA ניתן לצפות בהתנהגויות שונות, למדוד אותן בדרכים שונות למצוא את הגורמים ואת התוצאות להתנהגות זו ולשנות אותה בהתאם ללמידת המקרה. באמצעות השיטה, ניתן למנוע התנהגות מסוכנת כמו למשל משחק באש, נשיכות יד וסימני מצוקה אשר הילד עצמו מתקשה להצביע על גורם המצוקה שמפריע לו, ומפני שישנו קושי בתקשורת מילולית וגם בלתי מילולית, הוא עלול להכנס למצבי תסכול ולהביע אותם באמצעות זעם ואלימות. באמצעות הטיפול בשיטת ABA ישנן הגדרות לגבי טווח שעות רצוי לטיפול, המטפלים עצמם שהוכשרו לטיפול באוטיזם, זמן תחילת הטיפול וירידה עד הפרטים הקטנים.
הכשרה בשיטת ABA בדגש על אוטיזם
גישת ה- ABA (ניתוח התנהגות) היא שיטה מובנית ומדעית, כאשר נדרשת למידה ארוכה בקורס ABA של בסיס השיטה, ולאחר מכן ישנה התמחות במגמות לבעיות התפתחות – וביניהן – אוטיזם, וכן גם במגמות לבעיות התנהגות. השיטה מבוססת על מדדים שונים – וביניהם גם זמן תגובה, שבו מודדים משך התנהגות, משך הפסקות, זמן תגובה ועוד, על מנת לשפר אותם בהתאם לתכנון ולמתפתח בשטח.
|
|
על פי שיטת ABA ניתן לצפות בהתנהגויות למדוד אותן למצוא את הגורמים ואת התוצאות להתנהגות זו. |
|
|
איך השיטה יכולה להתאים לטיפול באוטיזם?
השיטה, המבוססת על פי ניסויים ותיאוריות שבנה סקינר מאפשרת עבודה אינטנסיבית באמצעות תוכנית התערבות מותאמת בדיוק ליכולותיו של הלומד – ויכולה לפתח מיומנויות מוטוריות, מיומנויות קוגניטיביות, מיומנויות של יום – יום, פיתוח שפה ותקשורת (לכן גם קלינאי תקשורת יכולים להשתמש בשיטת ABA), בפיתוח כישורים חברתיים, עצמאות ואחריות. קובעים קריטריון להצלחת משימות, מחזקים שמתאימים במיוחד לילד, וחיזוקים בתדירויות מופחתות בהתאם להצלחה. חלק מהטיפול מוקדש לשינוי התנהגות בכל סביבה שהיא, ולא רק בסביבת הטיפול.
|
|
טיפול באוטיזם באמצעות ניתוח התנהגות בדגש על שיטת ABA |
|
|
מפרקים את המטרה ליעדים
במסגרת הטיפול, בוחרים התנהגות שמעוניינים לשנות או לרכוש, מפרקים אותה ליעדים ומלמדים אותם לפי שיטות שונות, וכך – תוך מתן החיזוקים המתאימים – ראשוניים או שניוניים, רוכשים את ההתנהגות הרצויה ונוטשים את ההתנהגות הקודמת. כל חלק בטיפול נעשה עם הוראה ברורה ומתאימה, כשיחידות הלימוד חוזרות על עצמן עד כדי הטמעה וביצוע עצמאי. כל תגובה או נסיבה להתנהגות נרשמים ונמדדים, כשלבסוף ניתן להציג באמצעים ויזואליים וגרפיים את התוצאות. לאחר כל שיעור למידה צופים במדדים הללו ומתאימים את השיעור לפעם הבאה.