תחום הוראת המתמטיקה מתמקד בלימוד והוראה של מתמטיקה. תחום המחקר המתמטי הינו רחב ומקיף, ומפתח באופן תמידי כלים, גישות ושיטות שונות ללימוד בפועל ותרגול. על כן, המושגים והתיאוריות בתחום מרובים.
מתמטיקה יסודית תמיד היוותה חלק ממערכת החינוך. המטרות השונות שניסו להשיג לאורך השנים, בתרבויות ומדינות שונות בלימוד תחום המתמטיקה היו:
• הוראת מתמטיקה מעשית - חשבון, אלגברה, טריגונומטריה וגיאומטריה, ככלים למלאכה או סחר.
• הקניית מיומנויות מתמטיות בסיסיות לכלל התלמידים.
• הוראה מגיל צעיר של מונחים מתמטיים מופשטים דוגמת פונקציות.
• לימוד פיתרון של בעיות חריגות באמצעות אסטרטגיות.
• לימוד מתקדם של תחום המתמטיקה, לאלו המעוניינים לפתח קריירה בתחומי המדעים השונים.
ההיסטוריה של הוראת מתמטיקה
קיימים תיעודים עוד מימי קדם, על לימודי מתמטיקה, גם בתרבויות העתיקות ביותר דוגמת האימפריה הרומית, מצרים העתיקה ויוון העתיקה. הוראת הגיאומטריה למשל, התבססה על יסודות של אוקלידס, ותלמידים שיועדו להתמקצע בסחר או לווי כספים, רכשו למעשה ידע שעזר להם להתמקצע בתחומם. בתקופת הרנסאנס, חלה ירידה במעמד האקדמי של תחום המתמטיקה, בשל שיוכו לתחום הסחר, אולם הוא המשיך להתקיים באוניברסיטאות אירופאיות, כענף פילוסופי. המהפכה התעשייתית, הפכה את המתמטיקה לחלק מרכזי מתכנית הלימוד עוד מגיל צעיר, ובתחילת המאה העשרים, מתמטיקה הייתה חלק אינטגראלי מלימודי הליבה, בארצות המפותחות השונות. בהמשך, הוראת מתמטיקה הלכה והתבססה כשדה מחקר נפרד.
|
|
מקצוע המתמטיקה הוא אחד ממקצועות החובה הנלמדים לצורכי קבלת תעודת בגרות בישראל |
|
|
תכנים והתאמה לגילאים במדינות השונות
במרבית המדינות, נלמדת המתמטיקה היסודית בצורה דומה, כאשר ההבדלים הם בשלב בו נלמדים נושאים מסוימים. כך למשל, נושא השברים, נלמד מכיתה א´ בארה"ב, כאשר במדינות אחרות נושא זה נלמד בשלב מאוחר יותר של בית הספר היסודי.
הוראת המתמטיקה בישראל
בישראל הוראת המתמטיקה בעלת חשיבות ומשקל רב כבר החל מגיל הגן. על פי שינויים בעולם, במערכת החינוך, ובחברה, חומרי הלימוד משתנים אחת לתקופה. כמו כן, מקצוע המתמטיקה הוא אחד ממקצועות החובה הנלמדים לצורכי קבלת תעודת בגרות בישראל. ניתן להיבחן בו ברמה של שלוש, ארבע או חמש יחידות לימוד, כאשר על התלמיד להשלים סדרת מבחנים (בין שניים לשלושה), המשוקללת יחדיו, לכדי ציון כולל, יחד עם ציון בחינת המגן. עיקר הביקורת הנוגעת להוראת המתמטיקה לקראת בגרות, גורסת כי הלימוד וההכנה לבחינות הינו טכני, השיטתיות הנלמדת היא שינון תבניות, וסך הידע הנוצר אינו מעמיק, המביא את התלמיד לרמה הבנת תופעות.