רכש הוא שם כללי המתעסק בכל תהליך עסקי או ארגוני הכולל פעולות, נהלים שונים תהליכים שדרושים לשם רכישת מוצרים או שירותים לארגון. תהליכים אלו מתייחסים לכל הוצאה כספית בארגון למטרת רכישה, כל זאת למעט הוצאות משכורות עובדים.
רכש הינו תהליך שקיים בכל ארגון בין אם הוא ממוסד ובין אם לא. ככל שהארגון יותר גדול וכמות הפריטים הנרכשים בו היא בסכומים גבוהים יותר, כן הליך הרכש הוא תהליך מסודר יותר ובהתאם הופך להליך ליבה של הארגון. בארגונים קטנים יותר כל הליך הרכש נעשה על ידי כל העובדים השונים החל מהמזכירות ועד מנהלי כספים ותפעול. בחברות וארגונים גדולים הרכש מהווה יחידה עסקית נפרדת המונה בין עובד אחד ועד צוות עובדים גדול שיכול לכלול בתוכו מנהל רכש, צוות קניינים, בקרים, וכו´. בארגוני ייצור והיי טק יחידת הרכש ברוב המקרים כפופה לסמנכ"ל או מנהל התפעול של הארגון. בארגונים שונים המספקים שירותים, יחידת הרכש כפופה לסמנכ"ל כספים.
|
|
רכש הינו תהליך שקיים בכל ארגון בין אם הוא ממוסד ובין אם לא. ככל שהארגון יותר גדול וכמות הפריטים הנרכשים בו היא בסכומים גבוהים יותר. |
|
|
מי עוסק ברכש בחברה ?
כפי שהוזכר לעיל, בכל סוג חברה העוסקים ברכש הם אנשים שונים. בחברה קטנה למעשה כמעט כולם עוסקים ברכש, בארגונים גדולים המצב שונה. בראש המחלקה עומד מנהל הרכש, הוא בעל התפקיד הבכיר ביותר ותפקידו לנהל את כל היחידה הארגונית, להתוות את דרכה ולנהל את הצוות. מנהל הרכש כפוף לרוב למנכ"ל, למנהל כספים או למנהל תפעול, זאת בהתאם לאופי הארגון וגודלו. קניין בכיר, יושב מתחת למנהל הרכש במעמדו, כפוך לו ומיישם את המדיניות הנקבעת על ידו. קניינים, אנשי רכש שגם כן עוסקים ביישום מדיניות הרכש, נותנים שירותי רכש לשאר מחלקות החברה ועוד. מתזמן אספקות, אחראי על תזמון האספקות השונות, בקר רכש, תפקידו לסגור את המעגל ולוודא שחשבונית הספק תואמת להזמנה ומשולמת במועד.
סוגים שונים של רכש
את הרכש ניתן לחלק לשני סוגי רכש עיקריים. רכש אסטרטגי ורכש טקטי. רכש אסטרטגי עוסק באופן כללי בהתוויות מדיניות הרכש של הארגון, קביעת תוכניות עבודה שנתיות שמורכבות מגורמים רבים וניהול משא ומתן בהקשרים גלובאליים וברמות גבוהות מאוד. רכש טקטי הינו רכש ברמה נמוכה יותר. הוא עוסק ביישום מדיניות הרכש בפועל. זאת באמצעות איתור ספקים, פרסום מכרזים , הגשת מסמכי בקשה והצעות מחיר, ניהול משא ומתן שוטף ועוד.
חשיבות הרכש
לרכש שמנוהל בצורה נכונה ואפקטיבית, יש חשיבות והשפעה רבה על התוצאות העסקיות של הארגון. ניהול נכון יכול לתרום לחיסכון כספי משמעותי, לקצר זמני אספקה והגדלת ערך המוצרים, שיפור בשירות הניתן ליחידות הקצה בתוך הארגון, פינוי משאבים ניהוליים לעיסוק בתחומים נוספים בארגון, מזעור כשלים ועוד. ארגון בעל יעילות תפעולית יכול להיות תחרותי יותר אל מול חברות אחרות וכך לנגוס בנתח שוק על חשבון מתחריו.