טיפול באמנות הינו תחום רחב שלמעשה כולל בתוכו הבנה פסיכולוגית-טיפולית מעמיקה ויכולת לעבוד עם מגוון אוכלוסיות בגילאים שונים ולהם רקע ובעיות שונות, לצד הבנה וכישרון באמנות פלסטית, כמו גם הידע והיכולת להשתמש בה ככלי הטיפול המרכזי.
טיפול באמנות, הינו מקצועי ייחודי ומעניין, הדורש במסגרת לימודיו, סביבת עבודה יצירתית - בפאן האמנותי ומעשית - בפאן הטיפולי. על כן, כאשר באים לבחור היכן ללמוד קורס טיפול באמנות, חשוב לוודא כיצד מכשיר המוסד את הסטודנטים ברמה המעשית, וכיצד הוא מעמיק את ידיעותיהם בתחום האמנות, הן ברמת ההרחבה והידיעה הכללית של התחום, והן ברמת העמקת הלימודים וההיכרות עימו, ככלי המשמש לצורך טיפול.
מטרת קורס טיפול באמנות
בראש ובראשונה, להקנות התנסות מעשית לתלמידים - שהיא למעשה התנסות בטיפולים באמנות בשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים דוגמת מוסדות שונים המטלפים במגוון אוכלוסיות, בין אם כאלו ולהן צרכים מיוחדים או מצוקות הנוגעות למשל לטראומת אלימות, או אוכלוסיות הנותנות יד לקשישים או מאבחנות התפתחות של הגיל הרך ושל ילדים.
|
|
טיפול באמנות, הינו מקצועי ייחודי ומעניין, הדורש במסגרת לימודיו, סביבת עבודה יצירתית - בפאן האמנותי ומעשית - בפאן הטיפולי. |
|
|
לצד ההתנסות המעשית,קורס טיפול באמנות נותן את כל הידע התיאורטי הנרחב, שעל בוגריו לדעת בכדי לעסוק במקצוע. הידע נוגע לפאן הטיפולי - אודות תחומי טיפול שונים כמו אימון, טיפול משפחתי, טיפול בקבילה, טיפול פסיכולוגי וקליני, ייעוץ ארגוני וחינוכי ועוד. כמו כן, הידע התיאורטי המועבר, הוא אף בתחום האמנות הפלסטית, באופן שירחיב את היכולותו והכישורים, יעשירם וזאת על מנת להגדיל את השליטה של הסטודנטים במה שהוא למעשה כלי הטיפול שלהם, על הטכניקות והגישות השונות שלו הן כתחום הנפרד מטיפול והן ככלי טיפולי על יישומיו התכליתיים השונים לשם כך.
האם ישנן דרישות קבלה מיוחדות לקורס טיפול באמנות?
תנאי הקבלה משתנים ממוסד למוסד. לרוב רצוי שיהיה מדובר בבוגר תואר ראשון בתחום האמנות, שעליו לעבור ראיון ומבחן. כמו כן, הלימודים אף דורשים מכסת שעות של לימודי אמנות מעשיים, לרוב בטרם מתחילים הלימודים, כתנאי קבלה. בנוסף קיימים מוסדות הדורשים בטרם הלימודים השלמה במספר קורסי מבוא הנוגעים לתחום הפסיכולוגיה.
מהי מתכונתה של תכנית לימודי קורס בטיפול באמנות?
בשלב הראשון והבסיסי של הלימודים, נחשפים הסטודנטים לכל הנוגע למבואות הטיפול בכלל והטיפול באמנות בפרט, כאשר הדגש הוא על המטופל. בשלב השני, מתמקדים הלימודים באמנות ככלי טיפול כשהדגש הוא על המטפל כמטפל. בשלב האחרון, מתמקדים הלימודים בגיבוש הזהות של המטפל - כמטפל המתמחה בטיפול באמנות.