ריפוי בעיסוק שייך לתחום הרפואה ובו מסייעים לאנשים בעלי הפרעה בתפקוד על רקע קוגניטיבי, חברתי, נפשי או פיזי כדי לחיות חיים פחות תלויים בסביבה ולהשתלב בחברה.
מרפא בעיסוק עוסק במגוון מסגרות על מנת לאבחן או לטפל על פי אבחון קיים באנשים שיש להם קושי בתפקוד או באנשים שסובלים מקשת נרחבת של הפרעות להגיע לעצמאות. על מנת להגיע למטרה זו יש להציב יעדים אינדיבידואליים, לתרגל זאת עם המטופלים וללמד את הסובבים להכין את הקרקע להתקדמות בתהליך. המרפא בעיסוק יכיר את המטופלים על פי תשאול שלו, של הסביבה והמשפחה, של אנשי המקצוע המטפלים בו בנוסף – ויכין תוכנית שיקום לפי שלבים, אשר יעקוב אחריה.
|
|
באמצעות התואר הראשון לריפוי בעיסוק הלומדים רוכשים מקצוע מבוקש שבו בסיוע לזולת מאפשר לו לתפקד טוב יותר |
|
|
במי יטפל מרפא בעיסוק?
ריפוי בעיסוק הוא תחום לבעלי קושי מולד בתפקוד הפיזי, לבעלי הפרעות התנהגות, בעיות התפתחות – לרבות פיגור ואוטיזם, לנפגעי תאונות או נפגעי צבא, תינוקות שיש להם בעיות בתפקוד או סרבול התנועה, לבעלי ליקויים בתחושה ולסובלים מליקויים נוירולוגיים, אנשים שעברו אירוע מוחי או בעלי פגיעת ראש או עמוד שדרה, חולי מחלות כמו אלצהיימר, שיתוק מוחין או פרקינסון. הטיפול בעיסוק יכול להתאים גם לאוכלוסיות אנשים בעלי טראומה נפשית, קשיי קשב או למידה או היפראקטיביות.
מהן מטרות תואר ראשון בריפוי בעיסוק?
באמצעות התואר הראשון לריפוי בעיסוק הלומדים רוכשים מקצוע מבוקש שבו בסיוע לזולת מאפשר לו לתפקד טוב יותר באופן עצמאי ולהקל בכך גם על הסביבה שבה הוא תלוי. ההתקדמות עם המטופל מביאה לכדי סיפוק ולהעצמת הביטחון העצמי, להשתלב טוב יותר בחברה ולשמור על בריאות ויכולת התגוננות טובה יותר. במהלך התואר לומדים תכנים עיוניים, מתרגלים את התכנים באופן מעשי ומשתלמים בטיפול באוכלוסיה הדורשת שיקום וטיפול.
מה לומדים במהלך התואר?
ישנם מספר מסלולי לימוד בתחום זה, כאשר לומדים את היסודות תחילה ובהמשך משתלבים במסלול הרצוי. לימודי היסוד יכללו בין השאר אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ופסיכולוגיה התפתחותית, שיטות מחקר, נוירו פתולוגיה, נוירו פדיאטריה, נוירו פסיכולוגיה קלינית, קינזיולוגיה, ביוכימיה לסוגיה, מוטוריקה תפקודית, סטטיסטיקה. לומדים שיטות הדרכה שונות, הנחייה בקבוצות, תקשורת, אתיקה מקצועית, גריאטריה, ארגונומיה ועוד.
גישות טיפול נפוצות לריפוי בעיסוק
יש גישות רבות לטיפול באמצעות ריפוי בעיסוק, ניתן למנות את חלקן – גישות קוגניטיביות, גישת NDT (נוירו – התפתחותית), גישת COPING (גישת התמודדות), גישת הלמידה המוטורית, ניתוח מידע – חזותי ועיבוד המידע, גישה פסיכו דינאמית, ביומכאנית ועוד. עם בחירת מוסד הלימודים, רצוי לברר אודות הגישות שנלמדות במקום.