הלימודים בקבוצה עשויים להעשיר רבות את המשתתפים בה, במיוחד כאשר הפעילות בקבוצה מעניקה יתרון והתנסות טובה יותר מאשר התנסות במפגש "אחד על אחד". למה הנחיית קבוצות היא כלי חשוב מאוד לבעלי תפקידים שונים?
למידה בקבוצה היא תפישה שאינה חדשנית, אולם ישנן שיטות רבות מאוד כדי לגרום למטרות המפגש להתגשם, וכדי שהמפגשים ישמרו על יצירתיות וחדשנות, יש צורך במנחה קבוצות מיומן – בין אם יש לו ידע מקדים בתחום שבו הוא מלמד ובין אם הרקע למפגשים משתנה מפעם לפעם, כמו למשל בתחום של סדנאות לעובדים במקומות עבודה משתנים. מדובר בדרך כלל על חוויה חברתית שממקדת ומחדדת את הכישורים של המשתתפים בה, תוך כך שמבצעים פעולות שונות ומשימות, מתוודעים לתהליכים ולתופעות שקורות בתוך הקבוצה ועושים בכך שימוש מושכל.
|
|
למידה בקבוצה היא תפישה שאינה חדשנית, אולם ישנן שיטות רבות מאוד כדי לגרום למטרות המפגש להתגשם |
|
|
עבור מי קורס הנחייה בקבוצות יכול להתאים?
המשתתפים בקורס יכולים להיות כל מי שמעוניין להוביל את העובדים שלו, את החניכים, המשתתפים או את הסטודנטים להצלחות גדולות. אלו יכולים להיות ראשי צוותים, יועצים, מנהלים, מדריכים ואנשי הוראה, וזה יכול להתאים גם למי שעשה הסבה מקצועית מהתחום שבו עבד – יכול להיות כל תחום – אל עולם הנחיית הקבוצות כדי להנחיל למשתתפים מן הידע שצבר בשיטות חוויתיות. הקורס יכול להתאים גם לאנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה, הרפואה המשלימה בעיקר, ליועצים ארגוניים, לעובדים סוציאליים ולעובדי חינוך.
מה תוכן הלימודים בקורס הנחיית קבוצות?
היות וקיימים סוגי קבוצות רבים בעלי מטרות שונות ביניהם – כמו למשל תמיכה, התפתחות והעצמה או קבוצה לשיפור השירות – לומדים מהם סוגי הקבוצות ואופני הנחייה שונים ביניהם – מהם תפקידי המנחה, אילו גישות שונות קיימות בנושא תיאוריית הנחיית קבוצות, משוב קבוצתי ואיך המנחה מחלק את המשוב שלו, אינטראקציה בין משתתפים –איך לבנות, איך לזהות תפקידים שונים בקבוצה, איך לצפות על קבוצה, התנגדויות אפשריות בין אנשים בקבוצה ואיך לפתור אותן, פעילויות שונות בקבוצה ואיך לדלות רעיונות לפעילויות הללו. הלימודים כוללים התנסויות חוויתיות ליישום החומר הנלמד – ולהדרכה סביב הקבוצה.
הנחיית קבוצות ככלי לבעלי מקצוע שונים
לרוב, מנחי קבוצות הם אלו שיש ברשותם כבר תואר אחד לפחות שמספק להם את הרקע ללימודי הנחיית קבוצות. הנחיית הקבוצות משמשת ככלי לפיתוח דינאמיקה קבוצתית ולהעצמה אישית, לחידוד התפקידים בין המשתתפים בקבוצה, לפיתוח סגנון אישי להנחיה אצל מי שמדריך קבוצות, זהו כלי שמאפשר תגובה יעילה ונכונה בזמן אמת, כשמתרגלים את הנחיית הקבוצות בתנאים סטריליים וגם בהתנסות מעשית בהמשך.