משערים, כי בין 10%-15% מכלל התלמידים הם בעלי הפרעות קשב וריכוז, כשהבעיה תוקפת בכל גיל. איך להתמודד עם זה באמצעות אסטרטגיות למידה, ואיך ניתן למנוע את התופעה?
בעולם שבו הגירויים רבים, זמינים ומושכים יותר, דעתם של קטנים כגדולים מוסחת מהר יותר, פחות שמים לב לפרטים הקטנים והמעמיקים, והם מתקשים לצפות את התוצאה להתנהגות מסוימת. התופעה הזו לפעמים נטמעת באופיו של אדם עד כדי כך שהיא נזנחת ומסלימה. עם השנים פותחו אסטרטגיות למידה שונות כדי לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכז לפתור את הבעיה או אפילו למנוע התקיימותה. באמצעות אסטרטגיות הלמידה מתכננים ארגון, פעולות, מחשבות והוראות כדי להשיג את המטרה הלימודית. כך ניתן לשפר את יכולת הלמידה הקוגניטיבית.
|
|
בעולם שבו הגירויים רבים, זמינים ומושכים יותר, דעתם של קטנים כגדולים מוסחת מהר יותר |
|
|
מדוע ללמוד פיתוח אסטרטגיות ללמידה?
לא כל למידה היא למידה ספונטאנית ועצמאית, וזקוקה להכוונה חיצונית כדי לענות על מטרות חינוכיות או על צרכיו של הלומד. בתום התהליך, הלומד יהיה מסוגל לבצע את המטרות הלימודיות באופן שהוגדר כמוצלח. באמצעות השיטה, ניתן לפתח את אסטרטגיות הלמידה הקיימות וללמוד חדשות – גם בצורה של הוראה מתקנת וישירה. בין היתר, הדרך ללימוד האסטרטגיות יכולה להיות גם דרך המשחק – לימוד מהנה, חיובי ומעלה את המוטיבציה של הלומד.
מה לומדים בקורס זה?
הקורס ילמד אודות אסטרטגיות למידה שונות ועל חשיבותן. במהלך הקורס התכנים סובבים סביב הקוגניציה והמטה – קוגניציה (התובנה ותובנת העל). לומדים איך להתאים אסטרטגיות בהוראה ללומדים בעלי תכונות וצרכים שונים, אילו סגנונות למידה קיימים ואילו היבטים רגשיים, הבניה עצמית לחומרי לימוד - אוטודידקטיקה, סוגי קריאה ומבנה טקסט, הבנה מתוך הקשר, תפקוד קשב, מוטיבציית למידה וזיכרון. הלומדים בקורס אסטרטגיות למידה מתרגלים את הנלמד ויגישו לרוב גם תרגיל מסכם.
יישומים שונים באסטרטגיות ללמידה
אצל הלומדים, בבתי הספר השונים – לרבות יסודיים, חטיבות ואקדמיות לימוד ניתן ליישם את השיטות לאסטרטגיית למידה בארגון מאמרים – כתיבה או קריאה באופן יעיל להבנת הנקרא או לכתיבה נכונה, האצת מהירות הקריאה וההבנה של התוכן, שיפור יכולת הביטוי בכתב, זיהוי העיקר והטפל כמו גם הרעיונות המרכזיים בקטע טקסט, סיכומי שיעורים בשיטה ייחודית, יכולת להתכונן טוב למבחן, זיהוי סגנונות כתיבה שונים וניתוחם הלומדים רוכשים יכולת לנהל את הזמן נכון ולהשקיע את מינימום הזמן כדי להבין, לארגן ולנתח את התוכן הנלמד.