הגרפיקה הממוחשבת היא כלי שמקל על יצירה, שינוי ועיבוד של תכנים ויזואליים שונים, בדו מימד או בתלת מימד. באמצעות היצירה הזו יוצרים מסר מסוים באובייקט, קומפוזיציה, טקסט ועוד שלוקח חלק מהתקשורת החזותית.
ניתן לייחס את שורשיה של הגרפיקה הממוחשבת לאותו זמן בו התפתחה המילה הכתובה – כמו שניתן למשל למצוא בציורים ובאיורים על גבי קירות מערה או מבנים עתיקים, או לראות אצל הטיפוגרפים בתרבות העתיקה אשר עשו שימוש בנייר מטיב שונה (קלף או כל מצע אחר), בכלי הכתיבה המתאים, בחירת סוג האותיות המתאים והעיצוב הגרפי שלהן, אולם במאה ה-19 העיסוק בעיצוב באמצעות גרפיקה הפך לפעילות מובחנת. הגרפיקה הפכה במרוצת המאה ה-20 ליישום ממוחשב, וניתן להפיק באמצעותה אנימציה ממוחשבת ומדיה ויזואלית, ליצור פונטים חדשים לכתיבה, לייצר מציאות מדומה, משחקי מחשב, לעבד תמונות בדו מימד ובתלת מימד ולכל שימוש דיגיטלי אחר.
|
|
גרפיקה ממוחשבת- נותנת לא רק עיצוב חזותי, אלא גם מסר מוקפד ואמנותי.
|
|
|
התפתחות בגישה הגרפית
אם מעצבי תקליטים או מעצבי כרזות למיניהן היו משתמשים עד לפני מספר עשורים בעיצוב ידני בלבד, הרי שכיום ישנו מספר כמעט אין סופי של תוכנות גרפיקה בשירות ובזמינות לכל דורש באמצעות רשת האינטרנט, או תוכנות Pro מקצועיות בתשלום שיש בהם יותר אלמנטים וכלים בעיצוב גרפי וליישומים שונים. בתחילה, כל תוכנה העמידה בפני עצמה תוצר גרפי, ועם השנים נוצר קשר בין התוכנות הגרפיות כך שניתן לייצא ולייבא תוכן על מנת ליהנות מהיתרונות שבכל תוכנה.
תוכנות בשימוש הגרפיקה הממוחשבת
הגרפיקה הממוחשבת שמחליפה את מקומה של הגרפיקה הידנית המסורתית ואת שולחנות השרטוט. מדובר על תחום מתוך עולם לימודי מדעי המחשב שיש בו עיבוד דיגיטאלי לתוכן חזותי, בגרפיקת דו מימד או תלת מימד – לרבות אנימציה, וטכנולוגיות בשימוש אינטרנט, טלויזיה, קולנוע משחקי מחשב ועוד. בין היתר, התוכנות המדוברות והנפוצות בתחום זה הן פוטושופ, אילוסטרייטור, פלאש, איידיזיין, הדרימוויבר, אוטוקאד ועוד.
התיאוריה שעומדת מאחורי הגרפיקה הממוחשבת
על מנת להגיע לתוצאה חזותית רצויה, כמו למשל קבלת תמונה ריאליסטית לגמרי, מייצגים אותה במערכת צירים – קרטזית, תוך שימוש בשיטות בגיאומטריה אנליטית ובאנליזה וקטורית. בתוך המערכת הזו ניתן להפעיל מניפולציות על העצמים וסימולציות שמחקות התנהגות של תופעות או של אובייקטים – והכול מזויות ראיה שונות ותוך הטלת הצל או הארה מתאימה. בלימודי גרפיקה ממוחשבת לא יורדים לרמת האלגוריתם שבונה את הייצוג החזותי, אלא לומדים את שלב העיצוב עצמו.